Thema Wegontwerp en weginrichting
Hans Voerknecht reageert op uitspraken in de media over vrij parkeren voor drukkere winkels.
Wat kapotte parkeermeters in de Britse plaats Cardigan wel niet te weeg brengen in Nederland. De afgelopen dagen is in de media, op grond van berichten van buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit Rotterdam, grote belangstelling ontstaan omtrent de mogelijke effecten van gratis parkeren in binnensteden op het winkelgedrag. Ik heb vanuit mijn vakantieadres in Rome de berichtgeving over de discussie in De Telegraaf en Binnenlands Bestuur gevolgd. Nu.nl wist CROW al snel te vinden, zelfs in Italië. Na mijn interview met Nu.nl, waarin ik enige uitleg heb kunnen geven waarom gratis parkeren niet de oplossing is, vind ik het nodig nog extra toelichting te geven op de beweringen van prof. Molenaar. Een deel van deze beweringen is namelijk onjuist of onvolledig.
Geen kostendekkende parkeertarieven
Zo beweert Molenaar dat in veel gemeenten de gemeentekas wordt gespekt met parkeerinkomsten. Dat is onjuist. Behalve in Amsterdam worden nergens kostendekkende parkeertarieven geheven. Daarbij moeten we ons realiseren dat parkeren in een parkeergarage minimaal €3,- per uur kost, om kostendekkend te zijn. En dat alleen bij een bezettingspercentage van 30 procent, een percentage dat vrijwel nergens gehaald wordt. Bij een lager percentage zijn de kosten, op het moment dat er daadwerkelijk een auto op een parkeerplaats staat, nog hoger. Gratis parkeren (in parkeergarages) kost de gemeenschap minstens €3,- per geparkeerde auto per uur. Weliswaar heeft straatparkeren lagere kosten, maar de daar rijdende en parkerende auto's zijn negatief voor het winkelbezoek.
Verder is er afgelopen jaren op een groot aantal plaatsen in Nederland geëxperimenteerd met het (gedeeltelijk) afschaffen van betaald parkeren, zoals in Goes, Veghel, Ede, en Dokkum, zonder enig merkbaar effect op het winkelbezoek. Ons is in Nederland geen enkel geval bekend, waarbij het door prof. Molenaar gemelde effect op het winkelbezoek zich daadwerkelijk heeft voorgedaan. Wij denken, dat de ervaringen in Nederland wat dat betreft voor Nederlandse gemeenten relevanter zijn dan die in Wales.
Bijeffecten gratis parkeren
Verder heeft gratis parkeren in de binnenstad vaak ook negatieve bijeffecten, namelijk dat het vooral langparkeerders aantrekt, die helemaal niet naar de binnenstad komen om te winkelen. Zoals werknemers van daar gevestigde bedrijven. Terwijl veel gemeenten juist streven naar minder autoverkeer naar de stad, omwille van de bereikbaarheid, luchtkwaliteit, leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte. Verder zouden gemeenten zich af kunnen vragen of zij het een overheidstaak vinden om een op zich privaat goed, namelijk het gebruik van parkeerruimte, met gemeenschapsgeld te financieren.
Parkeerbeleid Oldenzaal
Het parkeerbeleid in Oldenzaal vind ik erg interessant. Daar zijn de eerste 2 uur parkeren betaald en daarna gratis. Daardoor wordt een langer verblijf in het winkelgebied gestimuleerd, en worden er meer inkomsten gegenereerd om de parkeerkosten te dekken, dan bijvoorbeeld bij de eerste 2 uur gratis parkeren. Bovendien worden bezoekers die de hele dag blijven niet geconfronteerd met hoge parkeerkosten. Er zijn echter nog onvoldoende ervaringen met deze aanpak opgedaan om deze goed te kunnen evalueren.
Verdere informatie
CROW-KpVV factsheet ‘Elf waarheden over parkeren, mobiliteit en retail’ uit 2014.
Hans Voerknecht
Projectmanager Verkeer en Vervoer
Delen via