Thema Slimme duurzame verstedelijking
Redactie
Het landsdeel Oost verzorgde op 23 november in Arnhem de vijfde en laatste regionale bijeenkomst over ov-knooppunten en hubs, met presentaties van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.

Voor die samenwerking is een lijstje met principes opgesteld:
- Houd het langetermijnperspectief voor ogen, probeer tien, twintig, dertig jaar vooruit te denken
- Bekijk mobiliteit en ruimte in samenhang met elkaar
- Betrek elkaar vroegtijdig bij een project en overval elkaar niet met plannen
- Werk programmatisch samen en ondersteun bestuurders bij (investerings)keuzes
- Zorg voor kennisuitwisseling en deel je best practices
- Kom tot gezamenlijke definities en methoden
- Maak de provincie of de vervoerregio tot ‘trekker’. Zij kunnen andere partijen, met name gemeenten, aan elkaar koppelen.
Fain: "De Actie-agenda schrijft niet voor hoe een knooppunt eruit ziet, de agenda gaat over de manier van werken."
Landelijk gebied

De regionale hubs hebben in het nieuwe coalitieakkoord meer aandacht gekregen, vertelt Bas Kippers (provincie Gelderland). Bij het ontwikkelen van hubs wordt niet alleen naar de bus/treinknoop gekeken, maar ook naar het gebied eromheen en de functies die daarin passen – conform de Actie-agenda. Gelderland bepaalt de visie samen met de gemeente, ProRail en NS Stations.
Hij geeft twee voorbeelden van deze aanpak. Als eerste de regionale hub Doetinchem, waar oude bedrijventerreinen nabij het station de komende jaren veranderen in een nieuwe woonwijk. De stationsomgeving en de hub worden als één geheel ontwikkeld. Tweede voorbeeld is de regionale hub Arnhem Zuid, met een verbeterde overstap tussen auto en trein, en betere loop- en fietsroutes naar de omliggende wijken. Zo krijgt de hub een verbindende rol in de wijk.
Voorzieningen dichterbij

In het landelijk gebied kan de provincie de auto moeilijk in de ban doen. Een manier om lopen en fietsen hier toch te stimuleren is zorgen voor voorzieningen op knooppunten. Die maken het aangenamer om er te verblijven. Zo ontstaat meer reuring en dat is goed voor de sociale veiligheid. In het verlengde daarvan doet Beeftink een oproep. "Denk aan bredere samenwerking, ook in het sociale domein. Maak gebruik van het doelgroepenvervoer om op die manier voldoende massa te krijgen."
Samen met de betreffende gemeenten heeft de provincie vijf locaties uitgekozen die eerst worden uitgewerkt. Het gaat om de P+R Enschede Zuiderwal en Zwolle Hessenpoort en de stations Steenwijk, Dalfsen en Kampen Zuid.

Case study: Culemborg

Het programma beoogt mensen te stimuleren om meer te bewegen. Dat gebeurt met living labs, concrete ‘interventies’ ofwel ingrepen om bewegen te stimuleren. Daardoor zie je wat effect heeft (monitoring is belangrijk) en tegen welke belemmeringen je aanloopt. Van Uum: "Denk aan een gezondere inrichting van de straat, bijvoorbeeld door bankjes rond bomen te plaatsen. Die bankjes maken het voor ouderen mogelijk om met rustpauzes naar de supermarkt te lopen." Belangrijk bij dergelijke interventies, die kleinschalig en niet duur hoeven te zijn: raadpleeg bewoners en ondernemers. Zij kennen de buurt het best en weten waar behoefte aan is. Door ze bij het project te betrekken de voorzieningen van hen en zullen ze er eerder gebruik van maken.
Volgens de principes van IPAL werkt Culemborg aan de ontwikkeling van een nieuwe wijk aan de westkant van het station. Op een oud bedrijventerrein verrijzen hier de komende jaren 2000 tot 3000 woningen. Het nu niet erg aantrekkelijke station wordt getransformeerd tot een hub met een goede doorgang onder het spoortalud naar het centrum. Het motto is: een goed bereikbare, verleidelijke en veilige overstap.

Case study: Kampen Zuid

Het wensenlijstje is lang: het versterken van de regionale P+R-functie door de bereikbaarheid per auto en het aanbod van reismogelijkheden te verbeteren, het versterken van de lokale hubfunctie door de realisering van meer voorzieningen waardoor de hub ook een bestemmingsfunctie krijgt, het verbeteren van de sociale veiligheid en de aantrekkelijkheid van de stationsomgeving, het verdichten van de bebouwing en functiemenging rond het station om het gebruik te stimuleren, en flexibiliteit om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
Kampen Zuid is nu een eenzijdige hub. Aan de zuidzijde van het station ligt de N50, alle bebouwing en voorzieningen, waaronder het P+R-terrein, zijn aan de noordkant en daardoor niet vlot bereikbaar vanaf de weg. Een oplossing daarvoor is verplaatsing van het P+R-terrein en het busstation naar de zuidzijde, in de strook tussen de weg en de spoorbaan.
Dat levert vraagpunten op. De exploitatiekosten van zo’n tweezijdige hub zijn hoog. Het is de vraag of realisering mogelijk is met gratis parkeren. Alles hangt met elkaar samen, want de consequentie van betaald parkeren is dat er in de wijken bij het station vergunningparkeren zal moeten komen. Een tweede punt is de sociale veiligheid in het gebied tussen station en autoweg. Daarvoor moet er voldoende reuring zijn door voorzieningen die ook ’s avonds open zijn, zoals een bioscoop.
Mobipolis

Eerdere bijeenkomsten
In het kader van de roadshow Mobiliteitshubs voor iedereen! hield CROW eerder regionale bijeenkomsten in:- Regio Zuid: Brabant, Zeeland en Limburg, op 4 april 2023 in Den Bosch, lees de terugblik
- Regio Randstad-Zuid: Zuid-Holland, 18 september 2023 in Den Haag, lees de terugblik
- Regio Randstad-Noord: Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, 5 oktober 2023 in Lelystad, lees de terugblik
- Regio Noord: Friesland, Groningen en Drenthe, op 9 november 2023 in Groningen, lees de terugblik
Meer over mobiliteitshubs
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van het Kennisnetwerk Mobiliteitshubs? Meld je aan op het online platform mobiliteitshubs.nl en ontvang de nieuwsbrief met alle laatste informatie.Delen via