Op weg naar een collectieve eisenset voor VRI’s

12-09-2018

Er is een tweede projectteam gestart om een collectieve eisenset voor het Provinciaal Contractenbuffet (PCB) te ontwikkelen. Na het projectteam voor wegen is in september zo’n zelfde team aan de slag gegaan voor verkeersregelinstallaties (VRI’s). Doel is om nog dit jaar een pakket collectieve eisen op te leveren. Na twee bijeenkomsten is CROW-projectleider Jos Wessels optimistisch: “We werken met experts op VRI-gebied, die eveneens ervaring hebben met contracteren. Bovendien zijn de deelnemers heel gemotiveerd en enthousiast.”

Het projectteam voor VRI’s heeft wat je noemt een flitsende start gemaakt. Na twee bijeenkomsten hebben de deelnemende provincies al overeenstemming op hoofdlijnen over een flink deel van de eisenset. Dat is met name te danken aan het feit dat de Provincie Utrecht en CROW in een voorgaand traject al basiseisen voor VRI’s hebben opgesteld en deze hebben ontvlochten voor gebruik in UAVgc-contracten. De Provincie heeft de set later nog aangevuld en inmiddels is deze al vele malen succesvol gebruikt bij aanbestedingen. Het projectteam heeft deze Utrechtse eisenset als vertrekpunt gekozen. Bij de tot nu toe gehouden besprekingen is gebleken dat veel eisen zonder of met beperkte aanpassing worden geaccepteerd door de leden van het projectteam. Hierdoor is het relatief eenvoudig om eisen naar een collectief niveau te promoveren.
 
Het voorspoedige verloop betekent overigens niet dat alles vanzelf gaat. Een vraag die regelmatig discussie oplevert, is bijvoorbeeld hoeveel ‘ontwerpruimte’ de collectieve eisen mogen en moeten laten aan de opdrachtnemer. Ten aanzien van de soft- en hardware van de VRI is die rek beperkt. Dit komt vooral vanwege de uiteindelijke beheerbaarheid van de installaties; die vereist een hoge mate van uniformiteit. Maar wat betreft de werking van de VRI en de relatie met de verkeersveiligheid is er juist veel ontwerpvrijheid.
 
Vanuit de ontwerpeisen kan de VRI worden ontworpen als integraal onderdeel van een veel breder geheel met disciplines als infra, verlichting en bewegwijzering. Daarom worden er ook niet langer referentieontwerpen meegeleverd. Ook wordt in de basis afgezien van hulppersonen voor het vervaardigen van de software. De winst zit hem dan in de op te leveren ontwerpnota. Hierin moet de opdrachtnemer zijn keuzes beschrijven en motiveren, en tevens aangeven hoe deze bijdragen aan welke (top)eisen. De discussie hierover is overigens voor een deel ook al gevoerd bij het opstellen van de eisenset die nu als basis wordt gebruikt.
 
De werkgroep buigt zich ook over de benadering van gecertificeerde VRI’s. Er wordt geprobeerd de eisen hieraan zo beperkt en eenvoudig mogelijk te houden. Omdat gecertificeerde VRI’s al voldoen aan de eisen die de certificerende instelling gebruikt voor de toetsing, hoeven niet bij elk project alle afnametesten te worden uitgevoerd. Er kan met minder uitgebreide checks worden volstaan om toch voldoende zekerheid over de kwaliteit te verkrijgen.
 
Het projectteam bestaat uit specialisten op VRI-gebied én contracteren uit de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. “Het is een bewuste keus om eerst met de provincies onderling maximale duidelijkheid te scheppen over de gewenste eisensets”, tekent Jos Wessels aan. “Maar het is wel de bedoeling om aan het einde van het traject aan gemeenten (via de Initiatiefgroep Verkeersregeltechnici) en aan marktpartijen te vragen wat zij ervan vinden en of ze ermee uit de voeten kunnen.”
 
CROW wil graag de gang erin houden. “Dat werkt het best bij dit soort ontwikkeltrajecten, is mijn ervaring. Daarom zijn er voor de komende twee maanden drie vervolgafspraken gepland. Als de discussies binnen de perken blijven, moet het mogelijk zijn eind 2018 overeenstemming te hebben over een behoorlijk pakket te promoveren eisen. Tegelijk blijven we praktisch. Wat niet haalbaar is, komt op een later tijdstip.”
Vragen over deze eisenset? Neem contact op met Jos Wessels.

Nieuwsbrief

Voortaan geen nieuws over PCB meer missen? Schrijf je in voor de maandelijkse PCB-nieuwsbrief.

Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven