Het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Daarom zijn er wetten, regels en afspraken om het openbaar vervoer toegankelijker te maken. Deze hebben betrekking op voertuigen, haltes en stations en reisinformatie. CROW ondersteunt de sector met een breed aanbod aan kennis en tools.
Toegankelijkheid is een belangrijk aspect op vele vlakken binnen het ov-systeem en komt daarom in verschillende publicaties aan bod. In 2022 zijn de factsheets ‘Toegankelijkheid in het OV’ geüpdatet. Deze beschrijven verschillende aspecten van het ov-systeem en hoe toegankelijkheid hierin in een rol speelt.
Voertuigen
Voertuigen spelen een belangrijke rol in het ov-systeem in Nederland. Het is van belang dat voertuigen toegankelijk zijn voor iedereen, zodat ook iedereen er gebruik van kan maken. De factsheets beschrijven voor de voertuigen informatie over het aanschafproces en de teksten van het programma van eisen, flexmaterieel en de integratie van ov met Wmo-vervoer. Op het gebied van de voertuigen gaat dit dus met name over het aanbestedingsproces van nieuw materieel en er zo voor te zorgen dat voertuigen zo goed mogelijk ingericht zijn op alle soorten reizigers.
Omgeving
Naast de voertuigen moet de omgeving waarin het voertuig opereert ook toegankelijk zijn. In dit geval gaat dat met name over de haltes en stations. De factsheet Toegankelijkheid in het ov geeft informatie rond de afstemming met de gemeentelijke wegbeheerder over toegankelijke openbare ruimte. In de publicatie Toegankelijkheid en de Omgevingswet wordt de koppeling gemaakt met de omgevingswet in Toegankelijkheid in Shared Space wordt het concept shared space verder uitgewerkt. In het geval van de omgeving kan dit dus heel specifiek zijn, zoals bepaalde soorten haltes, maar ook over de openbare ruimte (of shared space) in het algemeen gaan. Het Kennisnetwerk toegankelijkheid biedt daarnaast nog meer handvatten om met toegankelijkheid aan de slag te gaan in de fysieke leefomgeving.
Reisinformatie
Om gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer is toegankelijke reisinformatie essentieel. De informatie moet ontvangen kunnen worden door te lezen of te luisteren, en moet begrijpelijk zijn. De factsheet Toegankelijkheid in het ov gaan in op dit aspect en geven daarnaast informatie over een universele taal en de rol van het personeel. Reisinformatie moet in het hele proces consistent en duidelijk zijn, richtlijnen hiervoor vind je in de Richtlijn voor de weergave van reisinformatie op DRIS-displays.
Publicaties en hulpmiddelen
Kennisnetwerk Toegankelijkheid
De vanzelfsprekendheid en het gemak van verplaatsen of reizen geldt niet altijd voor mensen met uiteenlopende beperking of voor ouderen in onze maatschappij. Door de ratificatie van het VN-verdrag “Rechten voor mensen met een beperking” in 2016 door Nederland, erkennen we het belang van toegankelijkheid voor iedereen binnen onze samenleving. Het kennisnetwerk toegankelijkheid biedt een plek waar data, informatie en kennistoepassing rondom toegankelijkheid bij elkaar komt.
Delen via