Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

afbeelding

Alles over trillingen: Een naslagwerk én beginpunt

27 augustus 2019

Thema Assetmanagement

Thema Elementverhardingen

Redactie

Carel Ostendorf werkt bij Cauberg Huygen, een adviesbureau op het gebied van milieu, bouwfysica, duurzaamheid en energie. Daar is hij dagelijks bezig met trillingen en geluid.

Trillingen Een handig hulpmiddel daarbij zijn de SBR richtlijnen over trillingen die beschikbaar zijn via de CROW Kennismodule Funderingen en Trillingen. Er bestaan drie richtlijnen (delen A t/m C) waarbij Trillingsrichtlijn A (Schade aan bouwwerken) in december 2017 is vernieuwd. Bij de totstandkoming van Trillingsrichtlijn A is Carel Ostendorf als schrijver ook zelf betrokken geweest.
 

Diverse trillingsvraagstukken

De vraagstukken waar Cauberg Huygen voor wordt ingeschakeld, zijn heel divers. “Ik doe veel trillingsonderzoek voor projectontwikkelaars die in de buurt van het spoor bouwen. Maar ook voor ProRail en RIVM.”, vertelt Carel Ostendorf. “Het kunnen ook trillingsonderzoeken binnen bedrijven zijn, bijvoorbeeld wanneer machines gevoelig zijn voor trillingen of wanneer buren geen last mogen hebben van trillende machines. Mijn collega’s doen ook onderzoek naar trillingen binnen machines, zoals onbalans in bepaalde onderdelen. Zelf houd ik me vooral bezig met trillingen in milieu en rail.”
 

Overgenomen van SBRCURnet

Deze kennismodule met bijbehorende publicaties Funderingen en Trillingen is door CROW overgenomen van SBRCURnet toen deze organisatie eind 2017 ophield te bestaan. Sinds begin 2019 is de module weer beschikbaar via de site van CROW. Carel Ostendorf: “De eerste versie van de richtlijnen stamt uit 1993. Vervolgens zijn in 2002 alle richtlijnen vernieuwd en nu is in 2017 voor deel A een derde versie gepubliceerd. Richtlijn A gaat over schade aan bouwwerken, B gaat over hinder voor personen en C over storing aan apparatuur. Het is belangrijk dat deze richtlijnen goed vindbaar en bereikbaar zijn voor de professionals in onze branche. Sommige mensen weten bijvoorbeeld niet eens dat er een nieuwe versie van richtlijn A is, terwijl die al ruim 1,5 jaar bestaat.”
 

Naslagwerk én beginpunt

De Kennismodule Funderingen en Trillingen vormt zowel een naslagwerk als een beginpunt om een advies op te stellen, vertelt Carel Ostendorf: “De richtlijn zegt iets over de kans op schade door trillingen. Stel dat je ergens gaat bouwen en er moet geheid worden, dan kun je met de richtlijn de resultaten van een trillingsprognose beoordelen. Maar je kunt er ook je meetresultaten van de trillingsmetingen mee verwerken en beoordelen. Daar is hij vooral voor geschreven.”
 

Commissie blijft bij elkaar

De trillingsrichtlijnen zijn opgesteld door een commissie. De oorspronkelijke bedoeling van de commissie was om elke tien jaar een revisie uit te brengen. Voor richtlijn B en C is dat niet meer gebeurd sinds 2002 en door het wegvallen van de SBR organisatie is de basis voor de richtlijnen ook weggevallen. De commissie die de recente versie van richtlijn A heeft opgesteld, blijft als het zinvol is, nog wel actief bij elkaar komen, vertelt Carel Ostendorf: “Dat hebben we ook afgesproken met onze voorzitter Chris Geurts, die bij TNO werkt. Er zit veel kennis in deze commissie en het zou zonde zijn als daar niets meer mee gebeurt. Ik ben blij dat CROW de trillingsrichtlijnen onder haar hoede heeft genomen. CROW kan de commissie direct gebruiken om mee te denken over de revisie van de andere delen. De commissie kan makkelijk gebruikers van de richtlijnen vragen om ervaringen met de nieuw versie van richtlijn A te delen, zodat de richtlijn een levend document blijft. Een gratis versie van richtlijn A publiceren zou ook een goede manier zijn om de aandacht te vestigen op de nieuwe editie en daarmee de Kennismodule Funderingen en Trillingen onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.”

Meer informatie over de Kennismodule Funderingen en Trillingen vindt u hier.

Lees ook hiet interview met Maarten Profittlich.

Delen via