Thema Openbaar vervoer
CROW heeft vandaag het geheel vernieuwde Dashboard Deur tot Deur gelanceerd op de OV-Campus in Utrecht. Anders dan de vorige versie van het dashboard, dat alleen bestemd was voor overheden, is het nieuwe Dashboard Deur tot Deur voor iedereen toegankelijk.
Het Dashboard Deur tot Deur is een informatietool om de kwaliteit van het reizen met het openbaar vervoer en het bijbehorende voor- en natransport in Nederland inzichtelijk te maken. De tool is bedoeld als aanvulling op bestaande dashboards van vervoerders, ov-autoriteiten en infrabeheerders.
Het eerste Dashboard Deur tot Deur van CROW was een afgeschermde tool voor overheden die online stond tussen 2016 en 2022. De recente versie verschilt in tal van opzichten van de vorige:
- Het nieuwe dashboard is openbaar.
- Zeven van de vijftien dashboards zijn nieuw. Zo zijn over alle haltes in Nederland data toegevoegd.
- Drie dashboards zijn volledig herzien, waaronder de kwaliteit van de aansluitingen tussen vervoerders.
- De data zijn afkomstig van openbare bronnen en zo veel mogelijk geactualiseerd.
- De software is gebruiksvriendelijker en sneller.
- Samen met de Staat van het OV en de OV-klantenbarometer vormt het Dashboard Deur tot Deur een portal naar alle beschikbare ov-data.
- In ieder dashboard komen dezelfde soort grafieken en kaartbeelden voor. De data kunnen eenvoudig worden geaggregeerd naar hogere schaalniveaus, zoals provincies en landsdelen.
- Op het schaalniveau van ov-autoriteiten kun je vergelijken met data uit de Staat van het OV.
Vier thema's
Het dashboard Deur tot Deur onderscheidt vier thema’s. Het eerste thema geeft basisdata over knooppunten en haltes, het tweede gaat over reizigers en beleving, het derde over het bereik van ov-haltes en het vierde thema over de ketenvoorzieningen op knooppunten. De thema’s geven informatie over ruim 50.000 ov-haltes, de ongeveer 600 ov-knooppunten, of de omgeving daarvan, of soms (noodgedwongen) alleen over de ongeveer 300 treinstations.
CROW heeft het Dashboard Deur tot Deur allereerst gemaakt voor de vervoerders, overheden en reizigersorganisaties die met elkaar het ov onderzoeken en daarover afspraken maken. In lijn met de Omgevingswet stelt het Dashboard Deur tot Deur data openbaar beschikbaar. Dus niet alleen aan de primaire doelgroep van beleidsmakers, maar ook aan onderzoekers en andere belangstellenden.
Indicatoren
Bij de dashboards heeft CROW gezocht naar indicatoren die voor de meeste reizigers belangrijk zijn, zoals 'vertrekken per uur in de spits'. Dat neemt niet weg dat er ook minderheden zijn, zoals mensen met een beperking of toeristen, voor wie specifieke ov-kwaliteiten (zoals toegankelijkheid) van belang kunnen zijn. Die indicatoren kunnen mogelijk later worden toegevoegd als nieuw dashboard, dataset in de databank of als linkje bij een toelichting.
De indicatoren in het dashboard hebben betrekking op aspecten waarbij de kwaliteit vaak door meerdere partijen samen wordt bepaald. In die zin is het Dashboard Deur tot Deur een aanvulling op de Staat van het OV, de OV-Klantenbarometer en de KPI’s tussen afzonderlijke vervoerders en ov-autoriteiten. Dashboard Deur tot Deur geeft de informatie die kan helpen bij het aantrekkelijker maken van de multimodale reis (met het ov als hoofdtransport) en het bieden van een redelijk alternatief voor een autoreis.
Aanvullingen
Het vernieuwde Dashboard Deur tot Deur is nog niet compleet. Zo ontbreekt nog een dashboard over de ov-bereikbaarheid (bijvoorbeeld binnen 60 minuten). Een deel van de data is nog niet actueel genoeg en er ontbreken data, onder andere over niet-spoorse knooppunten en in-/uitstapdata van regionale vervoerders. Bij de toelichtingen op de dashboards zijn al suggesties opgenomen wat er beter zou kunnen.
Andere suggesties om het beeld van de deur-tot-deurreis completer te maken en meldingen van onverhoopte fouten zijn welkom. Neem daarover contact op via de helpdesk van CROW.
Meer informatie
Delen via