Thema Fiets
Thema Parkeren
Om te kunnen bepalen wat de fietsparkeerbehoefte is en hoeveel parkeerplaatsen aangelegd moeten worden, heeft CROW fietsparkeerkencijfers ontwikkeld. De zojuist verschenen notitie bevat de kencijfers van 2025 en vervangt de kencijfers uit 2019.
Waar kan ik de fietsparkeerkencijfers 2025 vinden?
De notitie met de fietsparkeerkencijfers 2025 is uitsluitend digitaal beschikbaar. Je kunt de publicatie gratis downloaden.
Download Fietsparkeerkencijfers 2025.
De fietsparkeerkencijfers 2025 zijn ook online beschikbaar in deze uitgaven:
- de Online Kennismodule Parkeren in de CROW Online Kennisbank (in de Leidraad Fietsparkeren),
- de Online Kennismodule Wegontwerp binnen de bebouwde kom (inclusief ASVV) in de CROW Online Kennisbank (zowel in de Leidraad Fietsparkeren als in de ASVV),
- de Online Kennismodule Wegontwerp buiten de bebouwde kom (inclusief Handboek wegontwerp) (in de Leidraad Fietsparkeren),
- de CROW-Parkeervraagcalculator: voor alle categorieën waarvoor autoparkeerkencijfers beschikbaar zijn, zijn nu ook fietsparkeerkencijfers beschikbaar. Je hoeft slechts één berekening te maken voor de parkeerbehoefte voor auto's én fietsen.
De online kennismodules voor Verkeer en Vervoer hebben per 1 januari 2025 een nieuwe indeling gekregen.
Kennissessie 15 januari
Op woensdag 15 januari tijdens InfraTech 2025 neemt CROW'er Ronald van der Weerd je mee in het onderzoeksrapport 'Fietsparkeren: baat of last?’. Hij geeft inzicht in de werkwijze, drijfveren, (ontwerp)keuzes en ervaringen van zowel gemeenten als marktpartijen bij de realisatie van fietsparkeerfaciliteiten in binnenstedelijke ontwikkellocaties. Deelname aan deze kennissessie is gratis.
Wanneer en waar? 15 januari, van 09.45 tot 10.45 uur (Rotterdam Ahoy).
Webinar 16 januari
Op 16 januari organiseert CROW een webinar over de fietsparkeerkencijfers 2025. In deze webinar krijg je een toelichting op de nieuwe fietsparkeerkencijfers. Deelname aan het webinar is gratis.
Wanneer? 16 januari, van 10:00 tot 11:30 uur.
Meer informatie
Delen via