Thema Openbaar vervoer
De Monitor zero-emissiebussen van 1 april 2025 laat zien dat er inmiddels 2.067 zero-emissiebussen rijden in het Nederlandse openbaar vervoer, 162 meer dan drie maanden eerder.
De elektrische bussen in zowel Zaanstreek-Waterland als in Zuid-Holland Noord zijn inmiddels vrijwel allemaal aangekomen bij de vervoerder. In Noord-Brabant is daarnaast de levering gestart van de nieuwe Citea-bussen aan Arriva. Ook bij het GVB is de eerste bus van de nieuwe serie gearriveerd, hoewel die nog niet in de reizigersdienst is ingezet. Naast nieuwe bussen stromen in sommige concessies ook tweedehands elektrische bussen uit het buitenland in. Zo komen in Zuidoost-Brabant VDL-bussen uit Noorwegen binnen.
Meer vervoer met minder bussen
De grafiek over de concessies op pagina 2 van de monitor laat zien dat in een aantal concessies nog veel werk is te verzetten. Achterhoek-Rivierenland en Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee krijgen eind van het jaar, als het goed is, een volledige zero-emissievloot. Die zal in beide gevallen minder groot zijn dan het huidige aantal bussen, maar de vervoerders beloven wel een uitgebreidere dienstregeling. Ook voor de nieuwe concessie in Zeeland, eind 2026, lijkt EBS zero-emissiebussen te gaan inzetten.
Levering blijft onzeker
Voor de instroom van nieuwe zero-emissiebussen zijn de vervoerders afhankelijk van de fabrikanten. De leveringen blijven voorlopig onzeker, waardoor vervoerders soms moeten improviseren met materieel. Daarnaast is de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnetwerk een uitdaging om de nieuwe bussen van voldoende stroom te voorzien.
Langzamer transitiepad
De grafiek van de instroom van nieuwe zero-emissiebussen toont naast de grijze lijn van de verwachte instroom een donkergroene lijn die de verwachting aangeeft bij concessiewisselingen. Op die momenten verduurzamen de vervoerders meestal de volledige vloot. Die donkergroene lijn is echter omgeven door onzekerheden. Zo is voor de komende concessie Arnhem-Nijmegen de eis om in 2030 volledig zero-emissie te rijden losgelaten. Mogelijk gaan vervoerders hierdoor een langzamer transitiepad aanbieden.
Download
De Monitor zero-emissiebussen van 1 april 2025 is gratis beschikbaar via deze pagina.
Meer informatie
Delen via