Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Uit een inventarisatie van CROW-KpVV blijkt dat Nederland in Europa fier aan kop gaat als we kijken naar het aantal batterijbussen in het ov.
Op 1 januari 2020 waren er in ons land 773 zero-emissiebussen in gebruik. Dat is bijna 15 procent van het totale aantal ov-bussen. Met dit aantal en dit aandeel draait Nederland mee in de Europese top. Er is evenwel geen enkele instantie of website die de Europese ontwikkelingen bijhoudt. Ook de UITP niet. Een brandende vraag was dan ook: waar staan we eigenlijk in de Europese ranking?
Die vraag is nu te beantwoorden. We hebben namelijk zelf de stoute schoenen aangetrokken en met bureauonderzoek zo nauwkeurig mogelijk geïnventariseerd wat de status is van het zero-emissiebusvervoer in Europese landen op 1 januari 2020. De volgende landen zijn in het onderzoek betrokken: de EU-landen (inclusief het Verenigd Koninkrijk, dat nog aan boord was), Noorwegen, IJsland en Zwitserland. In totaal 31 landen. Belangrijk is te vermelden dat ook trolleybussen zijn meegeteld. Dat zijn immers ook zero-emissie- (ze-)bussen, ook al zullen verschillende landen geen groene stroom gebruiken. Op straat, aan de uitlaat, rijden ze echter zonder emissies.
In totaal waren er begin dit jaar in Europa bijna 7900 ze-bussen in gebruik. Zo’n 64 procent daarvan betreft trolleybussen: 5048. Ze rijden in 20 landen. Vooral in Tsjechië, Italië, Roemenië en Zwitserland rijden er veel, in elk van deze landen meer dan 500. We telden 85 trolleysteden.
Vier landen hebben nog geen zero-emissiebussen: Cyprus, Ierland, Malta en Slovenië.
Er zijn 2713 batterijbussen. Meer dan een kwart daarvan rijdt in Nederland. Na de 724 batterijbussen van Nederland volgt in deze categorie Frankrijk op de tweede (281) en Zweden (245) op de derde plaats. Duitsland (195) liep lang erg achter bij de implementatie van batterijbussen, maar is nu bezig met een indrukwekkende inhaalrace. Aan de bestellingen voor 2020 valt sowieso te zien dat er veel nieuwe ze-bussen bij gaan komen in veel verschillende landen.
Wat betreft waterstofbussen blijft de teller steken op 87 en bussen met in-motion-charging (rijdend opladen onder de bovenleiding) op 36.
Ten slotte de rangorde van 31 landen. Nederland staat inderdaad bovenaan in de rangorde van landen met ze-bussen, al was het een close call met de eerder genoemde grote trolleylanden.
Die vraag is nu te beantwoorden. We hebben namelijk zelf de stoute schoenen aangetrokken en met bureauonderzoek zo nauwkeurig mogelijk geïnventariseerd wat de status is van het zero-emissiebusvervoer in Europese landen op 1 januari 2020. De volgende landen zijn in het onderzoek betrokken: de EU-landen (inclusief het Verenigd Koninkrijk, dat nog aan boord was), Noorwegen, IJsland en Zwitserland. In totaal 31 landen. Belangrijk is te vermelden dat ook trolleybussen zijn meegeteld. Dat zijn immers ook zero-emissie- (ze-)bussen, ook al zullen verschillende landen geen groene stroom gebruiken. Op straat, aan de uitlaat, rijden ze echter zonder emissies.
In totaal waren er begin dit jaar in Europa bijna 7900 ze-bussen in gebruik. Zo’n 64 procent daarvan betreft trolleybussen: 5048. Ze rijden in 20 landen. Vooral in Tsjechië, Italië, Roemenië en Zwitserland rijden er veel, in elk van deze landen meer dan 500. We telden 85 trolleysteden.
Vier landen hebben nog geen zero-emissiebussen: Cyprus, Ierland, Malta en Slovenië.
Er zijn 2713 batterijbussen. Meer dan een kwart daarvan rijdt in Nederland. Na de 724 batterijbussen van Nederland volgt in deze categorie Frankrijk op de tweede (281) en Zweden (245) op de derde plaats. Duitsland (195) liep lang erg achter bij de implementatie van batterijbussen, maar is nu bezig met een indrukwekkende inhaalrace. Aan de bestellingen voor 2020 valt sowieso te zien dat er veel nieuwe ze-bussen bij gaan komen in veel verschillende landen.
Wat betreft waterstofbussen blijft de teller steken op 87 en bussen met in-motion-charging (rijdend opladen onder de bovenleiding) op 36.
Ten slotte de rangorde van 31 landen. Nederland staat inderdaad bovenaan in de rangorde van landen met ze-bussen, al was het een close call met de eerder genoemde grote trolleylanden.
Delen via