Thema Openbaar vervoer
Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
De reizigers in het Nederlandse openbaar vervoer waarderen hun rit en vaart in 2023 met een 7,8, net als in 2022. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.
2023 is net als 2022 een jaar van veel verstoringen in het openbaar vervoer, vooral veroorzaakt door personeelstekorten en ziekteverzuim. In een aantal gebieden wordt de dienstregeling afgeschaald en vallen weer veel ritten uit. Wel zijn er veel minder stakingen dan in 2022.
De rapportcijfers
Het gemiddelde rapportcijfer dat de reizigers in 2023 geven voor de trein op het hoofdrailnet is een 7,7. De Sprinters scoren opnieuw hoger dan de Intercity’s en de Intercity direct.
- De reizigers waarderen de bus met gemiddeld een 7,9.
- De tram krijgt een 7,9. In Utrecht scoort de tram een 8,0, in Amsterdam en Rotterdam een 7,9 en in Den Haag een 7,8.
- De metro daalt 0,1 procentpunt naar 7,7.
- De regionale trein krijgt een 7,7 van de reiziger. In 2022 was dit nog een 7,5. De best scorende treindienst is Zwolle–Kampen met een 8,0.
- Openbaar vervoer over water doet het als vanouds goed met een 8,2.
- Nog hogere cijfers krijgen de veerdiensten naar Schiermonnikoog (8,5), Vlieland (8,4) en Terschelling (8,2), maar die vallen niet onder het openbaar vervoer. De veerdienst naar Ameland blijft iets achter met een 7,6.
Oordeel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal ov | 7,8 | – | 7,9 | 7,8 | 7,8 |
Regionaal ov | 7,9 | – | 8,0 | 7,9 | 7,8 |
Trein hoofdrailnet | 7,8 | – | 7,9 | 7,7 | 7,7 |
Streekbus | 7,8 | – | 8,0 | 7,9 | 7,9 |
Stadsbus | 7,8 | – | 8,1 | 8,0 | 7,8 |
Tram | 8,0 | – | 8,0 | 8,0 | 7,9 |
Metro | 7,9 | – | 7,8 | 7,8 | 7,7 |
Regionale trein | 7,7 | – | 7,7 | 7,5 | 7,7 |
Ov over water | 8,4 | – | 8,5 | 8,1 | 8,2 |
Deeloordelen
De hoogst scorende deeloordelen in 2023 zijn voor:
- Gemak instappen (8,8)
- Gebruiksgemak OV-chipkaart (8,4)
- Veiligheid rit (8,3)
- Gemak kopen vervoersbewijs/laden reissaldo (8,3).
Het doel
Omdat de OV-Klantenbarometer betrouwbare rapportcijfers levert over elk afzonderlijk onderzoeksgebied, kunnen ov-autoriteiten het onderzoek gebruiken als benchmark. Daarnaast gebruiken zij de resultaten in verantwoordingsrapportages, voor bonus/malusregelingen en om het gesprek aan te gaan voor verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.
Ontwikkeling algemeen klantoordeel over het regionale openbaar vervoer sinds 2001 (groen) en het hoofdrailnet sinds 2018 (blauw).
Downloads
De belangrijkste resultaten van de OV-Klantenbarometer staan in het hoofdrapport. De gedetailleerde resultaten uit de onderzoeksgebieden zijn te vinden in de factsheets. Alle documenten zijn gratis te downloaden op de pagina Resultaten OV-Klantenbarometer 2023.
Met de webtool OV-Klantenbarometer kun je zelf gebieden en jaren kiezen om de resultaten te vergelijken. Ga daarvoor naar Ovklantenbarometer.nl.
Delen via