Sla navigatie over
Bushalte met reizigers in Gorinchem

OV-Klantenbarometer 2024: waardering reizigers stabiel op 7,8

25 maart 2025

Thema Openbaar vervoer

Het jaarlijkse onderzoek naar het reizigersoordeel laat zien dat de waardering voor het Nederlandse openbaar vervoer stabiel blijft met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2024 van CROW.

Net als andere jaren geven reizigers in 2024 het hoogste cijfer voor openbaar vervoer over water: een 8,6. De streekbus en tram scoren met een 7,9 iets hoger dan het landelijk gemiddelde. Precies gemiddeld is de waardering voor de metro: een 7,8. De stadsbus, regionale trein, Intercity en de Sprinter zitten daar met een 7,7 iets onder. Het laagst, maar nog altijd ruim voldoende, scoort de Intercity Direct/IC Brussel met een 7,6.

Hoewel de Friese Waddenveren van en naar Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog geen onderdeel zijn van het openbaar vervoer, meet de OV-Klantenbarometer sinds 2018 wel de klanttevredenheid op die veren. In 2024 scoren ze gemiddeld met een 8,4 iets hoger dan in 2023 (8,2). Veerdienst Vlieland krijgt het hoogste cijfer: een 8,7. Veerdienst Ameland had in 2023 een dip (7,6), maar scoort in 2024 weer een 8,3.

Algemeen oordeel per vervoerwijze

Algemeen oordeel per vervoerwijze

Leeftijd reiziger neemt toe

De gemiddelde leeftijd van de bevraagde reiziger is in 2024 iets hoger dan in de jaren daarvoor. Dat geldt voor alle vervoerwijzen, behalve voor bus. Wel is de gemiddelde ov-reiziger in het onderzoek jonger dan de gemiddelde Nederlander, die 42,4 jaar oud is. Het aandeel reizigers onder de 28 jaar neemt sinds 2021 af (behalve voor ov over water) en het aandeel reizigers van 28 jaar en ouder stijgt.

Gemiddelde leeftijd reizigers 2021-2024

Gemiddelde leeftijd reizigers 2021-2024

Gebruik OVpay stijgt

2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.

Invloed verstoringen

Net als in 2023 en 2022 waren er in 2024 verstoringen, voornamelijk veroorzaakt door personeelstekorten en ziekteverzuim. Daarnaast waren er veel werkzaamheden aan het spoor, die leidden tot aangepaste dienstregelingen. Toch lijken die verstoringen niet door te werken in de door de reiziger beoordeelde rit.

Onderzoek door Ipsos I&O

Het OV-Klantenbarometeronderzoek is uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van CROW. De enquêteurs van het bureau vragen de reizigers tijdens een rit of vaart om een vragenlijst in te vullen over verschillende aspecten van hun rit of vaart. Ongeveer 30% van de reizigers gaf daar in 2024 gehoor aan. In totaal vulden zij 108.122 vragenlijsten in. Het reizigerstevredenheidsonderzoek is vorig jaar voor de 23e keer gehouden, elk jaar tussen 2001 en 2024 met uitzondering van coronajaar 2020.

Rapportage en factsheets

Het Hoofdrapport OV-Klantenbarometer 2024 vermeldt de belangrijkste resultaten. De details van alle onderzoeksgebieden staan in de factsheets. Alle documenten zijn te downloaden bij het hoofdrapport. Op ov-klantenbarometer.nl staat het dashboard waar de gebruiker cijfers kan opzoeken, of gebieden, jaren en oordelen met elkaar kan vergelijken. Dit dashboard is onderdeel van het nieuwe ‘ov-dashboard’ waarin alle relevante informatie wordt gebundeld over en rond het openbaar vervoer voor elke professional op ov-gebied. Zo worden Staat van het OV, Dashboard Deur tot Deur, OV-Klantenbarometer en Concessieposters nu aangeboden in dezelfde look and feel en zijn daardoor toegankelijker en gebruiksvriendelijker.

Delen via