Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat regio’s een Regionaal Mobiliteitprogramma (RMP) maken. Van de 21 RMP-regio’s heeft inmiddels 56% een bestuurlijk goedgekeurd RMP. Dat blijkt uit onderzoek van CROW-KpVV dat begin 2022 is uitgevoerd.
Het onderzoek is een herhaling van de inventarisatie die CROW en Natuur & Milieu begin 2021 maakten naar de vorderingen van de RMP's. Toen bleek dat slechts 32% van de regio's een bestuurlijk vastgesteld RMP had en heerste er veel onduidelijkheid over wat een RMP inhield. Steeds meer coördinatoren weten intussen wat het overkoepelende doel is van een RMP (86% in 2022 tegenover 55% in 2021) en wat er in het RMP moet staan (75% tegen 29% in 2021).
Aangezien de meeste regio’s niet weten hoe de CO2-uitstoot in hun regio zich ontwikkelt, heeft CROW de CO2-ontwikkeling zoals het Planbureau voor de leefomgeving (Pbl) die in de Klimaat- en energieverkenning (KEV) voor heel Nederland publiceert, naar de regio’s laten doorrekenen. De meeste coördinatoren waren niet bekend met deze cijfers. Acht regio’s hebben zelf cijfers laten doorrekenen. Doordat de berekening verschilt, is het lastig de regio’s te vergelijken.
Hoewel de RMP's steeds meer vorm krijgen, blijft de financiering van de maatregelen een probleem. De helft van de regio's schat dat er voor het uitvoeren van de maatregelen maar 20% van de middelen beschikbaar is. Ook is er behoefte aan meer kennis op het gebied van effecten van maatregelen op duurzaamheid, gekoppeld aan meer sturing via en stroomlijning van plannen en programma’s, van Europees tot op lokaal niveau.
Download de publicatie 'Klimaatbeleid: De ambitie van de regio' op deze pagina.
Aangezien de meeste regio’s niet weten hoe de CO2-uitstoot in hun regio zich ontwikkelt, heeft CROW de CO2-ontwikkeling zoals het Planbureau voor de leefomgeving (Pbl) die in de Klimaat- en energieverkenning (KEV) voor heel Nederland publiceert, naar de regio’s laten doorrekenen. De meeste coördinatoren waren niet bekend met deze cijfers. Acht regio’s hebben zelf cijfers laten doorrekenen. Doordat de berekening verschilt, is het lastig de regio’s te vergelijken.
Hoewel de RMP's steeds meer vorm krijgen, blijft de financiering van de maatregelen een probleem. De helft van de regio's schat dat er voor het uitvoeren van de maatregelen maar 20% van de middelen beschikbaar is. Ook is er behoefte aan meer kennis op het gebied van effecten van maatregelen op duurzaamheid, gekoppeld aan meer sturing via en stroomlijning van plannen en programma’s, van Europees tot op lokaal niveau.
Download de publicatie 'Klimaatbeleid: De ambitie van de regio' op deze pagina.
Delen via