Kwaliteitsborging

De wereld van kwaliteitsborging is een complex proces van samenwerking en vertrouwen tussen opdrachtgever (OG) en opdrachtnemer (ON).  De OG zijn wantrouwend over de geleverde kwaliteit en de ON zien externe controle als overbodig. Moderne meetmethodes geven meer inzicht in de kwaliteit van het asfaltproces, maar zijn nog niet ingericht in de huidige kwaliteitsborgingssystematiek. Regulering van moderne meetmethodes in een nieuwe kwaliteitsborgingssystematiek voorkomt dat partijen (OG en ON) elk hun eigen gang gaan en dat door de onduidelijkheid investeringen niet worden gedaan. Werkelijke samenwerking zal een win-win situatie creëren.

Kwaliteitsborging uit zich nu meestal pas achteraf in de opleveringsfase van werken. Gebrek aan gereguleerde kwaliteitsborging leidt voor alle partijen tot onzekerheid en wantrouwen met mogelijk faalkosten en kwaliteitsverlies als gevolg. Een ‘moderne’ kwaliteitsborgingsmethodiek die gebaseerd is op de mogelijke en functionele eigenschappen in de voorbereidingsfase, zal veel discussie kunnen voorkomen. 

Doelstellingen
Doel van dit project is het realiseren van een objectieve, betaalbare en voor alle partijen acceptabele kwaliteitsborgingsmethodiek gedurende alle fasen van het proces:

  • fase van eisstelling (resulterend in mengselkeuze)
  • mengselontwerpfase, productiefase
  • verwerkingsfase en gebruiksfase (bij UAVgc-contracten)
Bovenliggend doel is dat tussentijds de kwaliteit van het asfalt(specie) wordt vastgesteld en eventueel wordt bijgestuurd. Hierdoor kunnen achterafcontroles van het gerealiseerde product worden voorkomen of tot een minimum beperkt blijven. De invulling van de methodiek kan per contractvorm (van RAW tot DBFM) verschillen.

Aanpak
Dit project gaat over een concrete invulling van de methodiek waarbij de OG in de voorbereidingsfase al uitgebreide projectinformatie aan de inschrijvers/ON verstrekt. Hierdoor zijn de ON beter in staat om met hun inschrijving te anticiperen op de gewenste kwaliteitsdoelen van het project. Tevens is het voor de ON mogelijk om de bedrijfscontrole te upgraden naar een basis voor oplevering. 

Een dergelijk systeem bestaat uit twee lijnen. De aannemer controleerd zelf in de 1e lijn zijn werk. In de 2e lijn is er een verificatie door of namens de OG van een externe en onafhankelijke organisatie die de waarde en geldigheid van de interne kwaliteitsbewaking en productiecontrole van de ON controleert. Daarbij moet de methodiek ook toepasbaar zijn bij gebruik van innovatieve wegenbouwmaterialen, innovatief wegenbouwmaterieel en innovatieve meetinstrumenten (zoals ASPARi en andere niet-destructieve metingen).
 
Uitgangspunt van de nieuwe methodiek is dat er, in vergelijking met de huidige methodiek, in verhoogde mate een transparante documenten-, kennis- en data-uitwisseling plaatsvindt tussen OG en ON. Hoe transparanter en hoe meer informatie de OG aan de ON ter beschikking stelt, hoe lager de verificatiefrequentie. Het aanvankelijke idee van de werkgroep 'Kwaliteitsborging' is door opkomende discussies en de gestage opmars van de ASPARi meetmethoden in het uitvoeringsproces aangepast. Het uitgangspunt van de werkgroep Kwaliteitsborging lijkt te worden dat én de compleetheid van de ASPARi metingen én de mate van uitwerking van deze metingen zal worden gewaardeerd in een lagere verificatiefrequentie. Het nieuw te volgen spoor van de werkgroep is medio 2021 met een gezamenlijk pilotproject met de werkgroep HT=LC op de N638 getest. Een tweede pilot op de Maasvlakte in Rotterdam vindt vóór de zomer van 2022 plaats.
 
De pilots moeten leiden tot een verdere detaillering en aanscherping van de voorgestelde kwaliteitsmethodiek. Naar verwachting zal deze eind 2022 of begin 2023 in concept gereed zijn. Nieuwe voortschrijdende meetmethoden en kwaliteitsinzichten kunnen en moeten in de methodiek worden ingepast, waardoor deze altijd een dynamisch karakter zal behouden.
 
Begeleidende werkgroep
Het project wordt op dit moment begeleid door:
  • Ron van der Aa, Rijkswaterstaat PPO
  • Remy van den Beemt, BAM Infra
  • Peter Collard, Q-pave (namens Kiwa-KOAC)
  • Gert Jan Geertjes, Bouwstoffenunie
  • André Houtepen, gemeente Rotterdam (voorzitter);
  • Henk Kuipers, CROW (projectsecretaris, henk.kuipers@crow.nl)  
  • Paul Landa, Asfalt Kennis Centrum
  • Jan Mutsaers, Gemeente 's-Hertogenbosch
  • John van Noortwijk, provincie Zuid-Holland
  • Hans Siedenburg, Roelofs Den Ham
  • Martijn van der Steen, Sweco
  • Jan van de Water, Dibec namens Bouwend Nederland/VBW

Planning
Medio 2018 is gestart met het inrichten van de projectorganisatie. In de tweede helft van 2022 zal de werkgroep nader communiceren over de beoogde methodiek. Onderkend wordt dat zowel OG als ON zullen moeten wennen aan de nieuwe methodiek en er van zullen moeten worden overtuigd dat deze meer recht doet aan de kwaliteitsinspanningen van zowel OG als ON dan de huidige Standaard RAW 2020 opleveringsmethodiek en haar kortingsbepalingen. De verwachte oplevering van het project is 2023.
 
Resultaten
De Nieuwe Systematiek voor Kwaliteitsborging (NSKB) beoogt een realistische, betrouwbare, betaalbare, eerlijke, transparante en voor alle partijen acceptabele kwaliteitsborgingssystematiek te zijn. De methode heeft betrekking op alle fasen van een project; van contractvoorbereiding tot en met einde contract (einde garantie, onderhoud of exploitatie).
De nieuwe systematiek maakt waar mogelijk gebruik van innovatieve informatie, zoals non-destructieve en functionele keuringsmethoden, die o.a. door ASPARi zijn geformuleerd.
 
Een eerste versie van de NSKB is medio 2021 in concept gereedgekomen. Vanwege bovengenoemde ontwikkelingen in de markt en op basis van de pilotprojecten wordt de systematiek aangepast en krijgt zij haar definitieve vorm.

Documenten

André Houtepen
adviseur Verhardingen en Wegenbouwmaterialen; adviseur Circulaire Materialenbank
Jan van de Water
Hoofd Materiaalkunde, DIBEC B.V.
Berry Bobbink, Peter Collard en André Houtepen vertellen over de Asfalt-Impuls pilot N638 in Noord-Brabant. 
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven