Past Performance: vraag het de expert 6 feb 2017

    Tijdens een CROW-sessie over past performance konden belangstellenden op de Infratech 2017 vragen stellen aan vertegenwoordigers van overheden waar het systeem al langer wordt toegepast.

    Past Performance: vraag het de expert


    Een aanzienlijk deel van de Nederlandse overheden werkt al met Past Performance, de systematiek die de samenwerking tussen opdrachtgevers en marktpartijen moet verbeteren en beoordelen. Tijdens de Infratech vroeg CROW opnieuw aandacht voor Past Performance: de methode wordt steeds verder ontwikkeld en kent sinds begin dit jaar ook een wederzijdse beoordeling, waarin ook marktpartijen een oordeel geven over de samenwerking met de opdrachtgever.

    Tijdens een CROW-sessie over Past Performance konden belangstellenden op de Infratech 2017 vragen stellen aan vertegenwoordigers van overheden waar het systeem al langer wordt toegepast.

    Werknemers van verschillende gemeenten en marktpartijen, nieuwsgierig naar de ervaringen met de Past Performance-methode, hebben veel vragen voor Marco van Beek. Hij is projectleider Civiel bij de gemeente Castricum, een gemeente die al langer werkt met past performance.


    Vraag en antwoord

    De belangstellenden willen weten of de methode niet juist zorgt voor meer conflicten met marktpartijen, of het werk niet juist langer duurt en of alle partijen de vragenlijsten wel eerlijk invullen. Van Beek is enthousiast over de methode. “Wij merken juist dat de discussies die voortkomen uit de samenwerking minder invloed hebben op de werkrelaties. En dat is vaak juist gunstig voor de snelheid waarmee het werk wordt uitgevoerd. Discussies over de samenwerking en het uitwisselen van informatie worden nu buiten de reguliere bouwvergadering gevoerd.”


    Open dialoog

    Volgens Van Beek zien ook de marktpartijen het voordeel. “Door hier openlijk over te praten, ben je ook eerlijker tegen elkaar, en daar hebben beide partijen wat aan. Het komt eigenlijk nooit voor dat een aannemer aan het einde van het traject een onvoldoende krijgt. Uit de Past Performance-gesprekken tijdens de opdracht wordt al duidelijk dat er iets niet goed gaat. In vrijwel alle gevallen worden daar actie op ondernomen, waardoor de eindbeoordeling veel positiever uitvalt.”

    Volgens CROW-projectmanager Roy Voorend is dat precies het doel van de systematiek. “Het gaat om het verbeteren van de samenwerking tussen opdrachtgever en marktpartijen door op gestructureerde en efficiënte wijze met elkaar in gesprek te gaan. Het is daarbij belangrijk om zorgvuldig, objectief en transparant te werk te gaan en te werken met uniforme vragenlijst die maar op één manier te interpreteren zijn. Voor opdrachtgevers geeft het meer inzicht in de capaciteiten van de aannemer en de eigen mensen, en voor de marktpartijen loont het ook: een goede beoordeling geeft meer kans bij een volgende onderhandse aanbesteding.” Voorend benadrukt met klem: “Het is zeker géén zwarte lijst van slecht presterende aannemers.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW