De weggebruiker heeft geen idee welke markering waarom wordt toegepast. Marleen Hovens gaat in op de afwijkingen van de richtlijn bij fietsoversteekplaatsen.
De weggebruiker heeft geen idee welke markering waarom wordt toegepast. Zoveel is me de laatste tijd wel duidelijk geworden. Ik ben, samen met vele deskundigen, druk bezig met de actualisatie van de CROW-publicatie Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen (deze is in 2015 verschenen, red.). Daarom heb ik het er ook veel over met vrienden en (niet verkeerskundige) collega’s. Uit die gesprekken blijkt die onduidelijkheid.
Ook ikzelf ben de afgelopen periode veel bewuster naar bebakening en markering van wegen gaan kijken. Het valt me dan ook op dat markering nogal eens anders wordt aangelegd dan in onze richtlijn staat.

Fietsoversteken in en uit de voorrang, volgens de richtlijnen
De volgende vraag heb ik de laatste tijd vraag gesteld aan vrienden en collega’s: “Weet jij waarom sommige fietsoversteken blokmarkering hebben (waarbij ik uiteraard uitleg wat ik met die term bedoel) en waarom sommige fietsoversteken kanalisatiestrepen hebben (ook die term licht ik dan toe)”. Bij CROW liet ik mijn collega’s dan naar het kruispunt vlakbij CROW kijken. Niemand wist het direct, maar als ze konden kijken naar een voorbeeldkruispunt, kwam er vaak wel een goed antwoord. Dat antwoord kwam wel meestal in de vorm van een vraag: ‘Is het misschien omdat …?’

Voorbeeld van een fietsoversteek uit de voorrang met blokmarkering: niet volgens de richtlijnen, wel veelvuldig zo uitgevoerd.
Marleen Hovens
Projectmanager verkeer en vervoer
hovens@crow.nl
Ook ikzelf ben de afgelopen periode veel bewuster naar bebakening en markering van wegen gaan kijken. Het valt me dan ook op dat markering nogal eens anders wordt aangelegd dan in onze richtlijn staat.
Fietsoversteken
Ik illustreer bovenstaande aan de hand van de markering van fietsoversteken. De richtlijn zegt hierover het volgende: “Blokmarkering wordt toegepast bij fietsoversteken die in de voorrang liggen; uiteraard in combinatie met haaientanden (ofwel driehoeksmarkering) waarmee de voorrang officieel geregeld wordt. Ligt een fietsoversteek niet in de voorrang dan wordt bij voorkeur geen markering toegepast en bij uitzondering kanalisatiestrepen. “Fietsoversteken in en uit de voorrang, volgens de richtlijnen
De volgende vraag heb ik de laatste tijd vraag gesteld aan vrienden en collega’s: “Weet jij waarom sommige fietsoversteken blokmarkering hebben (waarbij ik uiteraard uitleg wat ik met die term bedoel) en waarom sommige fietsoversteken kanalisatiestrepen hebben (ook die term licht ik dan toe)”. Bij CROW liet ik mijn collega’s dan naar het kruispunt vlakbij CROW kijken. Niemand wist het direct, maar als ze konden kijken naar een voorbeeldkruispunt, kwam er vaak wel een goed antwoord. Dat antwoord kwam wel meestal in de vorm van een vraag: ‘Is het misschien omdat …?’
Blokmarkering uit de voorrang
In de praktijk kom je situaties tegen waarin blokmarkering wordt toegepast bij oversteken die niet in de voorrang liggen. In de praktijk kom je ook situaties tegen waarin een rij blokmarkering is vervangen door driehoeksmarkering. De werkgroep die de actualisatie van de richtlijnen voor bebakening en markering van wegen begeleidt, houdt vast aan de richtlijnen zoals ze al jaren gelden, in ieder geval vanaf 1991. In het Memorandum no.7 over Wielrijders van de ANWB, uit 1961, werd echter aanbevolen om bij ‘gedwongen’ fietsoversteken blokmarkering toe te passen, of ze nu wel of niet in de voorrang liggen. Daarin staat: “Indien wielrijders i.v.m. het verloop of de ligging van het rijwielpad worden gedwongen de rijweg over te steken dan is het zowel voor het rijwielverkeer als voor het snelverkeer gewenst, dat de aanwezigheid van de oversteekplaats duidelijk kenbaar is.” Ergens tussen 1961 en 1991 hebben we de blokmarkering bij fietsoversteken uit de voorrang blijkbaar losgelaten.Voorbeeld van een fietsoversteek uit de voorrang met blokmarkering: niet volgens de richtlijnen, wel veelvuldig zo uitgevoerd.
Vragen over blokmarkering
Dit alles signalerend heb ik de volgende vragen:- Wie weet wat er tussen 1961 en 1991 de reden is geweest om blokmarkering bij oversteken uit de voorrang weg te laten?
- Zijn er wegbeheerders die bewust blokmarkering toepassen bij alle fietsoversteken? Zo ja, wat is daarvoor jullie reden?
- Wat zijn de ervaringen van wegbeheerders die een rij blokmarkering hebben vervangen door haaientanden? En wat was de reden van jullie om dat te doen?
- Zouden we alle fietsoversteken standaard met kanalisatiestrepen kunnen uitvoeren? Wat zijn eventuele bezwaren?
- Zijn er wegbeheerders bereid om mee te werken aan een pilot waarin verschillende markeringsvormen worden onderzocht?
Marleen Hovens
Projectmanager verkeer en vervoer
hovens@crow.nl
Delen via