Thema Doelgroepen- en flexvervoer
Er zijn heel veel verschillende opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer en iedereen stelt andere eisen. Hoe kunnen we vergelijken? In het kader van de komende Netwerkdag Collectief Vervoer schreef Carola Prins, team CROW Collectief Vervoer. hier een blog over.
Er zijn heel veel verschillende opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer: gemeenten, regio’s, samenwerkingsverbanden, etc. Al deze opdrachtgevers besteden het doelgroepenvervoer aan en hebben hun eigen contract met de vervoerders. Iedereen stelt andere eisen en iedereen meet anders. Dit maakt de vergelijkbaarheid tussen de opdrachtgevers heel ingewikkeld. Functioneert het doelgroepenvervoer in Groningen beter dan in Drechtsteden? Geen idee. We kunnen het antwoord niet geven, maar hopen hier wel met u over in gesprek te gaan op de Netwerkdag Collectief Vervoer 2018 op aanstaande 18 januari in Rotterdam.
Zou het niet mooi zijn als we die vergelijking wel zouden kunnen maken? Wat hebben we daarvoor nodig?
In ieder geval een gelijke set data. En niet alleen een gelijke set data, maar vooral ook dezelfde definitie van die data. Wat is een rit? Wat is de bezettingsgraad? Deze vragen klinken heel logisch, maar iedereen interpreteert dit op zijn/haar eigen manier.
Basisset
Het ministerie van I&W heeft een opdracht in de markt gezet om te achterhalen welke data nodig zijn om die vergelijking te kunnen maken. CROW wil hier graag mee verder gaan. En wil met zoveel mogelijk opdrachtgevers het gesprek aangaan om te kijken wat ervoor nodig om zo’n basisset van data te ontwikkelen, maar vooral ook om te onderzoeken hoe we het voor elkaar kunnen krijgen dat zoveel mogelijk opdrachtgevers daadwerkelijk gebruik gaan maken van deze dataset. In de workshop ‘Meten is weten: kwaliteit in het doelgroepenvervoer’ op de Netwerkdag Collectief Vervoer 2018, gaan we hierover graag het gesprek met u aan.
We willen meer
Maar het verlanglijstje is groter. Wat vindt de klant eigenlijk van de kwaliteit in het doelgroepenvervoer? Sommige opdrachtgevers doen regelmatig een klanttevredenheidsonderzoek om die kwaliteit te meten. Maar er zijn ook opdrachtgevers die dat niet doen.
OV-Klantenbarometer
In het openbaar vervoer wordt al ruim 15 jaar gewerkt met de OV-Klantenbarometer. Jaarlijks wordt er geënquêteerd onder ov-reizigers in heel Nederland om te achterhalen welk rapportcijfer aan de verschillende vervoerders wordt gegeven. Inmiddels is de OV-Klantenbarometer een waar instituut geworden. Opdrachtgevers en vervoerders kijken reikhalzend uit naar de rapportcijfers van de klanten. Er is een competitie ontstaan om beter te presteren dan het voorgaande jaar, maar ook beter dan de concurrentie. Als iedereen zijn best doet om de kwaliteit te verbeteren, profiteert de reiziger daarvan. Zou het niet mooi zijn als we in het doelgroepenvervoer ook een landelijke klantenbarometer kunnen invoeren?
Netwerkdag Collectief Vervoer 2018
Komt u ook naar de Landelijke Netwerkdag Collectief Vervoer op 18 januari aanstaande?
Ik hoop u daar te ontmoeten en ga graag het gesprek met u aan over dit onderwerp. Tot ziens!
Carola Prins
carola.prins@crow.nl
Team CROW Collectief Vervoer
Delen via