Thema UAV en RAW
Thema Wegontwerp en weginrichting
Deze keer in de RAW-helpdeskblog een antwoord op een vraag die tijdens de bijeenkomst ‘Praktijkmiddag Beeldkwaliteit’ van CROW Levende Stad naar voren kwam als een van de tien meestgestelde vragen over beeldkwaliteit.
Een uitzondering op de regel
Deze keer in de RAW-helpdeskblog een antwoord op een vraag die tijdens de bijeenkomst ‘Praktijkmiddag Beeldkwaliteit’ van CROW Levende Stad naar voren kwam als een van de tien meestgestelde vragen over beeldkwaliteit.
Maar ‘geen financiële gevolgen’ is wat anders dan ‘de eis’ die gesteld wordt. De eis voor het RAW-bestek staat in artikel 01.24.02 lid 01: ‘De aannemer handhaaft het in de besteksposten met de eenheid ‘week’ voorgeschreven kwaliteitsniveau’. Keiharde eis dus: 100% moet voldoen!
Het maakt niet uit of iets tijdens de opneming wordt geconstateerd of daarbuiten. Wanneer niet is voldaan aan het voorgeschreven kwaliteitsniveau is er volgens de UAV 2012 sprake van onvoldoend werk, hetgeen door de aannemer voor zijn rekening moet worden hersteld binnen een door de directie in redelijkheid te stellen termijn. Komt een aannemer deze verplichting niet na dan kan daarop een ingebrekestelling volgen met daaraan verbonden sancties.
Echter: bezint, eer gij aan een besteksmelding begint!
Houdt er als opdrachtgever rekening mee dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor het resultaat niet altijd voldoet. Juist dat is reden om niet direct tot korting op de termijnbetaling over te gaan als uit de opneming blijkt dat ‘slechts’ 90% of meer voldoet. Een goed gesprek leidt vaak tot betere resultaten dan het opleggen van kortingen. Bovendien wil de burger niet dat de opdrachtgever kortingen oplegt. De burger wil een kwalitatief goede openbare ruimte. Stuur daarom op het uitvoeren van goed regulier onderhoud en gebruik de besteksmelding wat mij betreft alleen voor excessen.
Deze keer in de RAW-helpdeskblog een antwoord op een vraag die tijdens de bijeenkomst ‘Praktijkmiddag Beeldkwaliteit’ van CROW Levende Stad naar voren kwam als een van de tien meestgestelde vragen over beeldkwaliteit.
Die vraag luidt als volgt:
Verwarring tussen gevolgen en eis
Voor ik die vraag ga beantwoorden eerst het volgende: het is een misverstand dat bij beeldkwaliteit slechts 90% aan het vereiste kwaliteitsniveau hoeft te voldoen. Deze verwarring komt ongetwijfeld voort uit bepaling 01.24.09 lid 04 van de Standaard RAW Bepalingen die zegt dat er geen financiële gevolgen zijn voor de termijnbetaling als uit de resultaten van de opneming blijkt dat 90% of meer voldoet aan het voorgeschreven kwaliteitsniveau.Maar ‘geen financiële gevolgen’ is wat anders dan ‘de eis’ die gesteld wordt. De eis voor het RAW-bestek staat in artikel 01.24.02 lid 01: ‘De aannemer handhaaft het in de besteksposten met de eenheid ‘week’ voorgeschreven kwaliteitsniveau’. Keiharde eis dus: 100% moet voldoen!
Niet wanneer, maar dát een tekortkoming is geconstateerd is van belang
Terug naar de vraag.Het maakt niet uit of iets tijdens de opneming wordt geconstateerd of daarbuiten. Wanneer niet is voldaan aan het voorgeschreven kwaliteitsniveau is er volgens de UAV 2012 sprake van onvoldoend werk, hetgeen door de aannemer voor zijn rekening moet worden hersteld binnen een door de directie in redelijkheid te stellen termijn. Komt een aannemer deze verplichting niet na dan kan daarop een ingebrekestelling volgen met daaraan verbonden sancties.
Besteksmelding als laatste middel om bij te sturen
In RAW is deze procedure gestandaardiseerd door middel van een zogenaamde ‘besteksmelding’. De termijn voor herstel wordt in de bestekspost geregeld en de op te leggen sanctie voor het niet nakomen van de verplichting tot herstel leidt tot het opleggen van een in de Standaard RAW Bepalingen gedefinieerde korting van 250 euro per werkbare werkdag.Echter: bezint, eer gij aan een besteksmelding begint!
Houdt er als opdrachtgever rekening mee dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor het resultaat niet altijd voldoet. Juist dat is reden om niet direct tot korting op de termijnbetaling over te gaan als uit de opneming blijkt dat ‘slechts’ 90% of meer voldoet. Een goed gesprek leidt vaak tot betere resultaten dan het opleggen van kortingen. Bovendien wil de burger niet dat de opdrachtgever kortingen oplegt. De burger wil een kwalitatief goede openbare ruimte. Stuur daarom op het uitvoeren van goed regulier onderhoud en gebruik de besteksmelding wat mij betreft alleen voor excessen.
Stel uw vraag
De CROW-helpdesk beantwoordt dagelijks enkele tientallen vragen op het gebied van RAW, UAVgc en aanbesteden. Vragen stellen kan via het contactformulier op onze website www.crow.nl/ondersteuning of stuur een e-mail naar helpdesk@crow.nl.Delen via