Sla navigatie over
afbeelding

Leidraad Multimodale Netwerkkaders bijgewerkt met praktijkervaringen

14 april 2023

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

De derde versie van de Leidraad Multimodale Netwerkkaders is uit. In deze update staan praktijkervaringen uit de regio’s en er is aandacht voor het digitaal ontsluiten en aanbieden van multimodale beleidsinformatie.

Veel verkeersmanagers maken dagelijks afwegingen over hoe auto’s, bussen en fietsen over het wegennet te leiden. Welke modaliteit krijgt voorrang op een bepaald traject? Wat is de gemiddelde reistijd die die modaliteit moet halen? De Leidraad Multimodale Netwerkkaders (MNK) helpt wegbeheerders om gezamenlijk een visie op te stellen over hoe om te gaan met verschillende modaliteiten in een gebied. 
 

Functionele ordening

Bij het omgaan met modaliteiten speelt de functionele ordening van wegen een belangrijke rol. Hieruit volgt een beeld over hoe de verkeersstromen in een netwerk het beste afgewikkeld kunnen worden. Door dit wensbeeld naast de feitelijke situatie te leggen, worden de knelpunten tussen modaliteiten zichtbaar. Vervolgens kunnen beleidsmakers en verkeersmanagers daar oplossingsrichtingen voor uitwerken.
 
De eerste versie van de leidraad legde de basis, met de focus op de reguliere verkeersstromen. Daarna verscheen een update voor bijzondere situaties met afwijkende verkeersstromen, zoals grote evenementen of werkzaamheden. De derde versie bevat ook praktijkervaringen uit de regio’s, met aandacht voor de voorbereiding van de toepassing. Verder komt de digitale uitwisseling van informatie aan de orde.
 

Intiatiefnemers

De leidraad is een gezamenlijk initiatief van CROW en de LVMB-thematafel Stedelijk Verkeersmanagement en is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de samenwerkende partijen in het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB).

Relevante producten

Delen via