Wayfinding 23 feb 2015

    Met goede bewegwijzering en handige routekaartjes krijg je iedereen snel op de juiste bestemming. Route-informatie is overal. Op stations vinden we het juiste perron, in de stad vinden we de weg naar dat leuke museum en in een pretpark hoeven we niet lang te zoeken naar de achtbaan. De Fransman Benoît Beroud is specialist op het gebied van wayfinding en route-informatie. Want stel nou, dat we al die informatie niet hadden.

    Amsterdam, een stadsdeel dat ik amper ken en een zakelijke afspraak. Dankzij de reisplanner weet ik precies bij welke metrohalte ik moet uitstappen. Op de site van mijn potentiële opdrachtgever staat een adres en een schematisch kaartje, maar in het drukke Amsterdam heb ik niets aan een strak gedesigned lijntje met alleen de naam van de straat waar ik moet zijn. Het gaat al mis bij de metro; moet ik de linker- of de rechter uitgang hebben? Google Maps weet het ook niet. Op de gok neem ik de rechter uitgang, maar ik gok natuurlijk verkeerd. Volgens Google Maps kan ik ook de straat oversteken, maar het stoplicht staat voor eeuwig op rood. En ondertussen heb ik nog maar vijf minuten om op tijd op mijn afspraak te komen...

    Benoît Beroud werkt met zijn bedrijf Mobiped aan route-informatie. Hij begon zijn carrière als specialist op het gebied van fietsen, maar merkte dat er een grote behoefte was aan goede route-informatie voor fietsers, wandelaars en ov-gebruikers. Hij werkte onder andere aan een aantal Europese projecten op het gebied van mobiliteit en toegankelijkheid. Beroud: “Zoals je in het ov reisinformatie hebt, zo heb je op andere plekken route-informatie nodig om je bestemming te bereiken. Een organisatie die mensen naar een bepaalde plaats wil brengen, of dat nu een klant is of een grote groep congresbezoekers, doet er goed aan die informatie te verspreiden via diverse kanalen. De belangrijkste manier is natuurlijk de bedrijfswebsite, maar er zijn er meer. Het niet hebben van goede route-informatie veroorzaakt stress. Mensen weten niet waar ze heen moeten of zijn bang te laat op een afspraak te komen. Dat is een negatieve emotie, die ze met de betreffende organisatie zullen associëren.”
     

    Stakeholders

    Beroud definieert drie stakeholders op het gebied van route-informatie. Als eerste is er de bezoeker. Die heeft correcte, positieve antwoorden nodig op de onderstaande vragen voordat hij of zij zich zal verplaatsen.
     
    • Waarom wil ik zelf naar deze bestemming gaan?
    • Wanneer kan ik naar deze bestemming gaan?
    • Waar is het, en hoe kom ik daar?

    Om die laatste vraag te beantwoorden is informatie, zoals het adres, bereikbaarheid en toegankelijkheid nodig. Deze vraag hoort beantwoordt te worden door de organisatie die de bezoekers naar zich toe wil lokken. Dat maakt de organisatie tot de tweede stakeholder. Zij kunnen door het proactief uitdragen van route-informatie hun marketing verbeteren en klanten naar zich toe lokken. Als ze de weg snel kunnen vinden, levert dat een positieve emotie bij de bezoeker op.

    De derde stakeholder is de overheid. Zij hebben de taak om straten te voorzien van straatnaambordjes, handige route-informatie voor toeristen te plaatsen en goede plattegronden op te hangen op plekken waar mensen deze verwachten. Steden kunnen door het strategisch plaatsen van informatie over duurzame mobiliteit bezoekers uit de auto en in het ov of op de fiets lokken. Daarnaast hebben overheden ook een verantwoordelijkheid in het reduceren van de cumulatieve tijd die mensen verliezen doordat ze de weg niet kunnen vinden. Bedenk eens hoe vaak je zelf de weg loopt te zoeken, en tel dat over een heel jaar, over alle Nederlanders. Inderdaad, dat is heel veel tijd.

    Smartphone

    Hoe belangrijk is route-informatie nog als het merendeel van de mensen met een smartphone op zak loopt? Beroud vraagt organisaties daar nog eens goed over na te denken. “Als organisatie heb je eigenlijk twee opties. De eerste is 'ik geef niet om mijn klanten. Ze kunnen zelf wel vinden waar ik zit.' Dan krijgt Google Maps inderdaad de credits voor de routeplanning. De andere optie is om je klanten wel te voorzien van goede route-informatie, zodat jouw klanten Google Maps niet nodig hebben. Dan krijg jij een beter imago.” Op dit moment heeft ongeveer 70% van de Nederlanders een smartphone. “Denk ook aan de andere 30%”, merkt Beroud op. “Daarnaast zijn planners als Google Maps prima instrumenten om de weg te vinden, maar ze dekken maar 99% van je reis af. Voor de laatst vijftig meter naar je bestemming zijn ze niet gedetailleerd genoeg. Op vragen als 'welke metro-uitgang moet ik nemen?' hebben ze simpelweg geen antwoord.”

    Mobiliteitsmanagement

    Behalve dat het goed is voor organisaties als klanten snel de weg kunnen vinden, zorgt goede route-informatie ook voor plezier in bewegen. Als een kaart bijvoorbeeld de plaats van de OV-fietsen bij het station aangeeft, en een leuke en veilige fietsroute naar de bestemming, zullen mensen sneller geneigd zijn om lekker met de fiets te gaan, en die fietstocht te herhalen bij een volgend bezoek. Datzelfde geldt voor lopen. Daarmee is goede route-informatie een interessante kans voor mobiliteitsmanagement. Beroud: “organisaties kunnen door het geven van informatie mensen beïnvloeden in hun reisgedrag. Zelfs als ze hun gedrag niet direct veranderen, zullen ze toch getriggerd worden dat er ook andere opties dan de auto bestaan. Ik zou graag zien dat goede route-informatie wordt opgenomen in het mobiliteitsbeleid van organisaties. Openbare gebouwen zouden hier een voortrekkersrol in moeten spelen.” 

    Routekaart

    Hoe ziet een ideale routekaart er uit? Beroud geeft een paar geslaagde voorbeelden die hij vanuit Mobiped maakte. Dit interactieve kaartje maakte hij voor een evenement op het gebied van mobiliteitsmanagement. Door op de pictogrammen rechts te klikken, zie je hoe je met jouw modaliteit het evenement bereikt. Er is ook een extra toegankelijke route opgenomen. Uit een bezoekersenquête bleek dat 98% van de bezoekers tevreden of zeer tevreden was over de informatie. 

    Dit kaartje ontwikkelde Mobiped voor een informatiefolder over een bijeenkomst. Van de negen mensen die over de folder geïnterviewd werden, zeiden twee dat het routekaartje hen hielp bij de keuze om daadwerkelijk naar de bijeenkomst te gaan, vijf mensen en zeven mensen gebruikten de kaart om zich te oriënteren op de route naar de bijeenkomst.

    Uiteraard heeft Beroud voor het kantoor van Mobiped ook zo'n mooi kaartje gemaakt. Wedden dat u er zo naar toe loopt?




    Meer weten over wayfinding? De komende tijd gaan we er vaker over bloggen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW