Sla navigatie over
afbeelding

Maximaal 30 kilometer per uur in de bebouwde kom?

29 maart 2019

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

John Boender sprak bij NPO Radio 1 over de maximale snelheid in de bebouwde kom.

30kmuDe brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, pleitte eerder deze maand voor de stelling. Bij 50 kilometer per uur op een droog wegdek is 19 meter nodig om af te remmen. Als je 30 rijdt, is dat maar 7 meter. Deze maatregel zou volgens de RAI de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom flink verhogen.
De stelling zorgt voor een grote verdeeldheid. Uit de peiling van Stand.nl is de mening in Nederland ongeveer 50:50 verdeeld.

Ontwerp

Of het een goed idee is of niet, op dit moment lijkt de aanpassing wel te ingrijpend.
“Ons wegennet is ontworpen voor een bepaalde snelheid”, zo vertelt CROW’er John Boender in de studio over het onderwerp.
“We hebben al heel grote gebieden in de stad waar het 30 kilometer per uur is. Denk aan woonstraten, hier liggen dan ook drempels. Dit werkt uitstekend. Maar we hebben binnen de bebouwde kom ook heel veel andere wegen waarmee je het verkeer zo snel mogelijk uit de stad wilt helpen richting de snelweg.”

Dit zijn de 50 kilometer per uur wegen. Deze zijn volgens Boender dan ook zodanig ingericht. “Als je hier een bordje ‘30’ neerzet, dan werkt dat niet. Men blijft gewoon harder rijden. Deze wegen moeten dan omgebouwd worden. Dit zou een hele operatie zijn.”

Inrichting

Boender ziet ook geen heil in een ‘normverschuiving’. Op de vraag of 30 kilometer per uur niet gewoon de norm kan worden en dat sommige wegen de uitzondering van 50 kilometer per uur kunnen krijgen, zegt Boender dat dit eigenlijk al veelal het geval is. “De meeste woonstraten en wijken zijn 30 kilometer zones. Deze zones worden bovendien steeds groter. Dat betekent dat al veel wegen ingericht worden als 30 kilometer per uur weg. De stroomwegen blijven dan over. Deze moeten 50 kilometer per uur blijven.”

Een verlaging van de maximumsnelheid heeft bovendien veel meer voeten in de aarde dan alleen ‘inrichting’. Ook de effectiviteit van de hulpdiensten speelt mee. “Deze moeten binnen een bepaalde tijd op de plek van een ongeval zijn. Als je de snelheid op alle wegen verlaagt, wordt dit lastiger.”
De diensten kunnen immers niet mee met de stroom.

Boender sluit af: “Er moet voor gezorgd worden dat de wegen zodanig zijn ingericht, dat de automobilisten automatisch de snelheid gaan rijden die daar gewenst is. We hebben nogal wat 50 kilometer per uur wegen die heel lang gestrekt zijn. Deze nodigen uit om harder te gaan rijden. Als je dat in ieder geval terug kan brengen, dat iedereen zich daar aan de maximum snelheid houdt, dan zijn we al een heel eind verder.”

Relevante links

Themapagina wegontwerp
Beluister hier de hele discussie op NPO radio 1.

Delen via