Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

afbeelding

Nieuwe SRCarbo-waarden PFAS

20 september 2019

Thema Assetmanagement

Thema Kabels en leidingen

Redactie

Met het verschijnen van de CROW 400 publicatie is voor de niet-vluchtige stoffen gekozen voor een indeling in veiligheidsklassen op basis van de SRCarbo-waarden welke zijn afgeleid van de SRChumaan-waarden.

In CROW 400 worden inmiddels realistischere SRCarbo\-waarden gehanteerd. Dit is nader beschreven in de inleiding van de CROW publicatie 400 tweede gewijzigde druk. In deze inleiding is aangegeven dat CROW zich heeft voorgenomen om de SRCarbo-waarden te evalueren.
Op verzoek van marktpartijen heeft in de periode april 2018 tot en met juni 2019 een aantal arbodeskundigen met behulp van reeds bestaande onderzoeksrapporten, zowel openbare als niet openbare, zowel oude als meer recente, zowel Nederlandse als Amerikaanse, realistischere SRCarbo-waarden kunnen vaststellen. Deze vormen nu de basis voor de indeling in veiligheidsklassen in CROW 400. Deze nieuwe set parameters is opgesteld aan de hand van de te verwachten blootstellingroutes en is enige tijd geleden gepubliceerd (juni 2019). Meer informatie vindt u hier.
 

Nieuwe SRCarbo-waarden voor PFAS

werkInmiddels zijn ook nieuwe SRCarbo-waarden beschikbaar voor PFAS (september 2019).
Het resultaat is een tabel met de nieuwe SRCarbo-waarden. Deze is op de CROW-website in te zien en te downloaden. Op deze pagina is eveneens een achtergrondrapportage over PFAS met onderbouwing en rekenvoorbeelden te downloaden.
De tabel is ook opgenomen in de webtool Bepaling Veiligheidsklassen (versie 2.1).
 

PCB’s en PAK-totaal

Van sommige stoffen (o.a. de PCB’s en PAK-totaal) is op dit moment onvoldoende informatie beschikbaar. De webtool Bepaling Veiligheidsklassen kan vooralsnog voor deze stoffen niet gehanteerd worden.
 
Indien van een bepaalde stof onvoldoende informatie bekend is en de stof om die reden niet in de webtool is opgenomen betekent dat niet dat er geen toetsing hoeft plaats te vinden. In dat geval zal door de betreffende deskundigen het veiligheidsrisico moeten worden ingeschat en op basis daarvan de bijbehorende beheersmaatregelen moeten worden genomen.

Delen via