OV-Klantenbarometer 2019: waardering stijgt door naar 7,8

23-03-2020

De reizigers in het Nederlandse openbaar vervoer waarderen hun rit en vaart in 2019 met een 7,8. Om precies te zijn een 7,848. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. In 2018 was het gemiddelde rapportcijfer nog een 7,7. Deze hogere klantwaardering doet zich voor in de meeste onderzoeksgebieden en bij de meeste gemeten onderwerpen.

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer, sinds 2018 ook met het hoofdrailnet en de Friese Waddenveren. Het is nu voor de negentiende keer gehouden. In totaal hebben het afgelopen jaar 107.631 ov-reizigers tijdens 7.240 (inclusief de Friese Waddenveren) de vragenlijst met ruim 30 vragen ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV.
 
De NS-reizigers op het hoofdrailnet waarderen hun rit gemiddeld met een 7,8. Zij maken nu voor het tweede jaar onderdeel uit van het onderzoek. Voor het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en ov over water) is het reizigersoordeel al voor het negentiende jaar gemeten. Hier stijgt de waardering voor het achtste jaar op rij, nu naar een 7,9.
 
 
Totaaloordeel over het regionale openbaar vervoer stijgt voor de achtste maal op rij.
 
Bekijk hier alle onderzoeksresultaten van de OV-Klantenbarometer 2019.

Scroll naar boven