Thema Toegankelijkheid
Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Per 1 januari 2021 gaat nieuwe wet- en regelgeving in voor landbouw- en bosbouwverkeer. Met gevolgen voor de toegestane maximumsnelheid (verhoging), registratie- en kentekenplaatplicht en de APK-plicht. De vernieuwde handreiking ‘Landbouwverkeer en bosbouwverkeer’ en de handige afwegingstool helpen wegbeheerders het toelatingsbeleid te heroverwegen.
De verkeersveiligheid rond landbouwvoertuigen op de openbare weg heeft al jaren de aandacht. Sinds 2012 is gewerkt aan een set van maatregelen om de risico’s rondom landbouwvoertuigen in het verkeer te verminderen. Op 1 januari 2021 gaat nieuwe wetgeving van kracht. Deze handreiking gaat in op deze nieuwe wetgeving en op stappen die wegbeheerders moeten nemen om deze nieuwe wetgeving te implementeren. De handreiking is bestemd voor gemeenten, provincies en wegbeherende waterschappen. Daarnaast kunnen ook belangenorganisaties, land- en tuinbouworganisaties, onderwijsinstellingen en advies- en ingenieursbureaus deze kennis gebruiken.
De handreiking ‘Landbouwverkeer en bosbouwverkeer’ is opgenomen in de onderstaande twee Kennismodules:
Aan bod komt:
- Hoofdstuk 1 - Achtergrondinformatie (land)bouwverkeer
- Hoofdstuk 2 - Wet- en regelgeving (land)bouwverkeer – Wat is er veranderd?
Hoofdstuk 2 gaat in op de nieuwe wet- en regelgeving. Hierin wordt o.a. de verhoging van de maximumsnelheid, de maatregelen aan het (land)bouwvoertuig, de registratie- en kentekenplaatplicht en de invoering van het T-rijbewijs behandeld.
- Hoofdstuk 3 - Ontwerpvoertuig (land)bouwverkeer
- Hoofdtuk 4 - Overwegingsinstrument inzake snelheidsverhoging (land)bouwverkeer
- (land)bouwvoertuigen toegestaan blijven (met snelheid conform de nieuwe wetgeving);
- (land)bouwvoertuigen verboden blijven (handhaven bestaand verbod);
- een verandering in het toelatingsbeleid van (land)bouwverkeer op bepaalde wegen wenselijk is.
- Hoofdstuk 5 - Stappenplan gebiedsgerichte aanpak
- Hoofdstuk 6 - Maatregelen
Met het samenstellen van deze handreiking zijn uiteraard niet alle problemen opgelost. Neem de merendeels bewust smalle rijloper met gemengd verkeer en de vele verschillende belangen die een rol kunnen spelen: het is niet vreemd dat de praktijk daar nogal eens mee worstelt.
- Afwegingstool toelatingsbeleid (land)bouwverkeer
De Kennismodules bieden naast de handreiking ook een overwegingsinstrument (tool) om door middel van een quick scan je huidige toelatingsbeleid van (land)bouwverkeer te heroverwegen passend bij de nieuwe wetgeving die 1 januari 2021 ingaat.
Gratis webinar op 25 november 2020
Als onderdeel van de introductie van de vernieuwde wetgeving en deze handreiking, organiseert CROW op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een webinar op 25 november 2020, en mogelijk in 2021 een aantal regiobijeenkomsten om praktische vraagstukken te bespreken en te helpen oplossen voor de praktijk.
Wil je van experts horen wat er precies verandert, waarom en hoe je het toelatingsbeleid kunt heroverwegen met een handige tool? Neem dan deel aan dit gratis webinar op 25 november 2020.Programma
- Wat gaat er na 1 januari 2021 veranderen? - Presentatie door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW over snelheidsverhoging, kentekening, APK-plicht landbouwverkeer
- Wat betekent dit voor de wegbeheerders? - Presentatie door CROW over heroverweging toelatingsbeleid + presentatie Tool Overwegingsinstrument in Kennisbank
- Waar moet rekening mee worden gehouden vanuit de branche? - Optioneel, door Cumela
- Praktijkcases uit de regio - Presentatie van één a twee casehouders
Schrijf je hier in
Delen via