Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
In het kader van een nieuwe opzet van het OV-Klantenbarometeronderzoek beantwoordden reizigers vragen over het reizen in coronatijd.
Uit het onderzoek blijkt dat reizigers zich ergeren aan medereizigers die zich niet houden aan de maatregelen, met name bij onvoldoende afstand houden of verkeerd gebruik van het mondkapje.
Knelpunten in het openbaar vervoer ontstaan met name bij het in- en uitstappen en op stations/haltes.
Onduidelijkheid
De deelnemers zijn tevreden over de communicatie van de vervoerders. Als er onduidelijkheden zijn rekenen zij dat de overheid aan. Mondkapjes hoefden tot voor kort niet gedragen te worden op het station, terwijl het daar wel heel druk is. Handhaving is slecht zichtbaar, zowel op de stations/haltes als in de voertuigen.
Reizigers zien contact met oppervlakten die door anderen worden aangeraakt als risicovol, maar onvermijdelijk. Zij nemen zelf maatregelen, bijvoorbeeld door handgel mee te nemen om hun handen te desinfecteren. Zij vragen niet om aanvullende actie van vervoerders op dit gebied, al zouden zij het fijn vinden als de deuren van de trein automatisch open en dicht gaan ter voorkoming van rijvorming.
Sociale norm
De ov-sector kan in de communicatie de sociale norm benadrukken: ‘denk aan zwakkeren, alleen bellen als het echt moet. De vervoerders kunnen actiever omroepen, benadrukken dat het niet mogelijk is om kaartje te kopen bij chauffeur en NS zou meer aandacht kunnen geven aan de drukte-indicator.
Verder zouden de ov-bedrijven desinfectiegel kunnen aanbieden, de chauffeur goed beschermen tegen het virus en het schoonmaakpersoneel meer zichtbaar laten schoonmaken voor het reinheidsgevoel. Meer zichtbaarheid van veiligheid- en servicemedewerkers ten slotte vergroot het veiligheidsgevoel.
Lees hier het volledige onderzoek
Knelpunten in het openbaar vervoer ontstaan met name bij het in- en uitstappen en op stations/haltes.
Onduidelijkheid
De deelnemers zijn tevreden over de communicatie van de vervoerders. Als er onduidelijkheden zijn rekenen zij dat de overheid aan. Mondkapjes hoefden tot voor kort niet gedragen te worden op het station, terwijl het daar wel heel druk is. Handhaving is slecht zichtbaar, zowel op de stations/haltes als in de voertuigen.
Reizigers zien contact met oppervlakten die door anderen worden aangeraakt als risicovol, maar onvermijdelijk. Zij nemen zelf maatregelen, bijvoorbeeld door handgel mee te nemen om hun handen te desinfecteren. Zij vragen niet om aanvullende actie van vervoerders op dit gebied, al zouden zij het fijn vinden als de deuren van de trein automatisch open en dicht gaan ter voorkoming van rijvorming.
Sociale norm
De ov-sector kan in de communicatie de sociale norm benadrukken: ‘denk aan zwakkeren, alleen bellen als het echt moet. De vervoerders kunnen actiever omroepen, benadrukken dat het niet mogelijk is om kaartje te kopen bij chauffeur en NS zou meer aandacht kunnen geven aan de drukte-indicator.
Verder zouden de ov-bedrijven desinfectiegel kunnen aanbieden, de chauffeur goed beschermen tegen het virus en het schoonmaakpersoneel meer zichtbaar laten schoonmaken voor het reinheidsgevoel. Meer zichtbaarheid van veiligheid- en servicemedewerkers ten slotte vergroot het veiligheidsgevoel.
Lees hier het volledige onderzoek
Delen via