Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Handreiking “Veiligheid beweegbare bruggen" opgeleverd

04-04-2023

CROW heeft de Handreiking “Veiligheid beweegbare bruggen, Deel 1: Machine- en arboveiligheid bij machines in bestaande beweegbare bruggen” opgeleverd.

 

De handreiking legt uit hoe je op een pragmatische wijze kunt omgaan (binnen het wettelijk kader) met het enerzijds op orde houden van de staat van onderhoud van de beweegbare brug en anderzijds als goed beheerder de integrale veiligheid van de beweegbare brug te waarborgen.
De provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Groningen en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam benaderden CROW om een handreiking op te stellen voor beweegbare bruggen. Deze overheden hebben een aanzienlijke hoeveelheid beweegbare bruggen binnen hun grenzen. Bruggen die steeds ouder worden en onderhoud (en soms renovatie) behoeven. Daar waar dit de machines van de beweegbare brug betreft zijn de veiligheidseisen hiervoor sinds 1995 wettelijk geregeld in het Warenwetbesluit machines.

Brug als integrale machinebeweegbare-bruggen.png

Omdat de eigenaren/ beheerders van beweegbare bruggen verantwoordelijk zijn voor de integrale veiligheid van beweegbare bruggen, is traditioneel de machineveiligheid beschouwd in het licht van het gehele brugsysteem; de beweegbare brug wordt als één integrale machine gezien.
Het gevolg daarvan is dat iedere substantiële wijziging aan die machine ertoe leidt dat je opnieuw moet aantonen dat deze (gehele) machine conformeert aan de Europese regelgeving door middels van een CE-markering. Wordt de beweegbare brug als één machine gezien, dan moet deze inspanning voor de gehele brug uitgevoerd worden. Dat vergt tijd en geld en loopt met veel van deze objecten op tot een meer dan forse inspanning.

De initiatiefnemers van de gemeenten en provincies zijn ervan overtuigd dat dit niet altijd even efficiënt is. Verkenningsonderzoeken toonden aan dat de eigenaren/ beheerders elk een eigen benadering hierin hanteren en het lastig vinden om risico’s op hun juiste waarde te schatten. Bovendien liet statistisch onderzoek zien dat -in relatie tot het aantal blootstellingen aan de mogelijke risico’s- de beweegbare bruggen aantoonbaar bovengemiddeld veilig blijken in hun gebruikspraktijk.
Tot slot leek de tekst uit het Warenwetbesluit machines (en de onderliggende Europese Machinerichtlijn) ruimte te bieden tot andere interpretaties van waar de machinegrenzen liggen en wanneer een wijziging aan die machine substantieel is.

Borgen van veiligheid

De initiatiefnemers vroegen CROW hen te begeleiden en te faciliteren om een handreiking op te stellen. Na een intensief proces van ruim een jaar heeft de werkgroep op 8 maart 2023 de eindversie opgeleverd van deze Handreiking “Veiligheid beweegbare bruggen, Deel 1: Machine- en arboveiligheid bij machines in bestaande beweegbare bruggen”.

De handreiking is bij wijze van voorpublicatie gepubliceerd op de website van het Platform Bruggen. CROW maakte hem nu gereed om hem via CROW – CUR formeel te publiceren. De initiatiefnemers gaan nu concreet aan de gang met deze handreiking door hem toe te passen bij de (voorbereiding van) onderhoudswerkzaamheden aan de beweegbare bruggen. Zij verzamelen hun ervaringen met de handreiking het komend jaar, waarna we kunnen kijken waar verbeteringen noodzakelijk zijn. Dat kan uiteindelijk leiden tot een geactualiseerde versie.
 
Voor vragen over deze publicatie: Bob Nonnekens en Roy Voorend.
Link naar de werkgroep en de publicatie op het Platform Bruggen 

 

Scroll naar boven