Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

afbeelding

Analyse met Wikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht

9 maart 2023

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

Parkeren in gebiedsontwikkeling het Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. Dat is de belangrijkste conclusie uit een analyse met de CROW-methode Wikken en Wegen.

Het gebied ten zuiden van de binnenstad van Dordrecht zal de komende jaren grootschalig worden herontwikkeld. Het krijgt de naam ‘Maasterras’ en er komen ongeveer 2.200 woningen, voornamelijk appartementen.
 
Het gebied wordt ontwikkeld volgens het STOMP-principe. Hierbij staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte. Prioriteit is er voor de voetganger (Stappen), dan voor de fietser (Trappen), dan voor Openbaar vervoer, dan voor MaaS en als laatst krijgt de Privéauto een plek bij de inrichting.
 
Behalve voor de bewoners wil Dordrecht bij het Maasterras ook parkeervoorzieningen ontwikkelen voor bezoekers en bewoners van de binnenstad. Deze 'stadsrandhub' biedt voorzieningen voor natransport naar de binnenstad in de vorm van ov, deelfiets, shuttles of lopen. Voor de bewoners van het Maasterras zijn centrale parkeervoorzieningen of 'buurthubs' bedacht die de parkeerplaatsen vervangen bij of onder de woning.
 

Parkeergarage

Uit de analyse met Wikken en Wegen komt dat een parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de binnenstad van Dordrecht is te verkiezen boven parkeren op maaiveld. De investeringskosten van deze locatie zijn weliswaar hoger dan op andere locaties, maar dit wordt meer dan goedgemaakt door de financiële en maatschappelijke baten, onder meer door een autoluwere binnenstad.
 
Voor de toekomstige bewoners van het Maasterras is een lage parkeernorm, in combinatie met goede mobiliteitsalternatieven, maatschappelijk gezien veel gunstiger dan een klassieke parkeeroplossing in garages onder de appartementengebouwen. De kwaliteit van de openbare ruimte gaat erop vooruit en parkeren op afstand is ook goedkoper voor de toekomstige bewoners. De autobereikbaarheid wordt echter wel lager.
 

Download 

Download de publicatie 'Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling, casus Het Maasterras in Dordrecht' vanaf deze pagina.

Delen via