Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Verkeersmanagement is traditioneel gericht op een vlotte doorstroming van de auto, terwijl de behoefte toeneemt om ook fiets, lopen, ov en logistiek volwaardig mee te nemen in de afwegingen. Daarom heeft CROW-KpVV een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het online Handboek verkeersmanagement.
Al jaren klinkt de roep om verkeersmanagement multimodaal te maken. Daarin is nu voorzien in het Handboek verkeersmanagement, waarbij multimodaal bovendien is verbreed naar ‘integraal’. In de regeldoelen worden ook andere beleidsvelden betrokken dan alleen mobiliteit, denk aan veiligheid, leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en klimaat.
Multimodaal regelen vergt ten minste een verbreding van het arsenaal aan maatregelen naar andere modaliteiten dan de auto: voetganger, fiets, bus en tram. Meer ruimte voor de ene modaliteit betekent meestal minder plek voor een of meer andere modaliteiten op die locatie. De beschikbare ruimte wordt dan volgens onderlinge prioriteiten verdeeld op basis van multimodaal beleid. Instrumenten of toepassingen die dit kunnen ondersteunen staan in het nieuwe hoofdstuk 8.
Bekijk hoofdstuk 8 'Verkeersmanagementmaatregelen voor openbaar vervoer, fiets en voetganger' in de online Kennismodule Verkeersmanagement.
Multimodaal regelen vergt ten minste een verbreding van het arsenaal aan maatregelen naar andere modaliteiten dan de auto: voetganger, fiets, bus en tram. Meer ruimte voor de ene modaliteit betekent meestal minder plek voor een of meer andere modaliteiten op die locatie. De beschikbare ruimte wordt dan volgens onderlinge prioriteiten verdeeld op basis van multimodaal beleid. Instrumenten of toepassingen die dit kunnen ondersteunen staan in het nieuwe hoofdstuk 8.
Bekijk hoofdstuk 8 'Verkeersmanagementmaatregelen voor openbaar vervoer, fiets en voetganger' in de online Kennismodule Verkeersmanagement.
Delen via