Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
De binnenstad autovrij? Overal betaald parkeren? Investeren in fietssnelwegen? Deze en vele andere maatregelen kwamen voorbij tijdens de eerste editie van het Congres Duurzame Mobiliteit.
De opzet van het congres is om goede voorbeelden te delen en de deelnemers te enthousiasmeren om daadwerkelijk aan de slag te gaan, legt dagvoorzitter Guy Hermans uit. Hij is teammanager Verkeer en Vervoer bij CROW, dat het congres heeft georganiseerd in samenwerking met CE Delft, Berenschot, VNG, IPO, DRIFT en het ministerie van IenW.
Verder pleit Schenderling voor het maken van scenariostudies op nationaal en regionaal niveau, met knoppen waaraan je kunt draaien. Zodat je voor je eigen regio in kaart kunt brengen wat de aanvullende opties zijn om de doelen van Parijs te bereiken."
Bureau Berenschot houdt een workshop over het thema ‘minder mobiliteit’. Of eigenlijk: hoe overtuig je ‘jouw bestuurder’ van de noodzaak van minder mobiliteit?
Lees hier het uitgebreide verslag van het Congres Duurzame Mobiliteit
Bereikbaarheid
Bert van Wee van de TU Delft vestigt de aandacht op drie aandachtspunten. Het eerste: kijk bij planontwikkeling expliciet naar de consequenties voor bereikbaarheid. Alles valt of staat bij de keuzes die je maakt. Het tweede punt is rechtvaardigheid. Hoe meer voorzieningen lopend of per fiets bereikbaar zijn, hoe rechtvaardiger het is voor iedereen. Het derde aandachtspunt gaat over de weerstand bij mobiliteitsmaatregelen. Voor controversiële maatregelen als 'betalen naar gebruik' neemt de steun vaak toe ná invoering. Bestuurders moeten, behalve lef tonen, hun verhaal ook goed uitleggen.Scenariostudies
Econoom Paul Schenderling adviseert de toehoorders om niet alleen te focussen op het terugdringen van de CO2-uitstoot. "Het is geen kwestie van kiezen tussen maatregelen, we moeten alles doen wat we kunnen. Dus ook investeren in deelmobiliteit, Het Nieuwe Rijden stimuleren, ov inzetten, autogebruik ontmoedigen door ‘betalen naar gebruik’, et cetera."Verder pleit Schenderling voor het maken van scenariostudies op nationaal en regionaal niveau, met knoppen waaraan je kunt draaien. Zodat je voor je eigen regio in kaart kunt brengen wat de aanvullende opties zijn om de doelen van Parijs te bereiken."
Acht sessies in drie rondes
Het programma gaat verder met drie workshoprondes en de keuze uit acht verschillende sessies, waaronder uitleg over de RMP-rekentool en een uitgebreide presentatie over ‘reflexieve monitoring’ in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland. In een uitvoeriger verslag van het congres komen de volgende kennissessies aan de orde:Kan een RMP dienen als SUMP?
Wout van Hulst van het Kenniscentrum Europa Decentraal beantwoordt de vraag of een RMP kan dienen als SUMP. En hij legt de verschillen uit tussen beide plannen.Hoe zorgen we voor verbinding?
Samenwerken aan slimme, duurzame steden en regio’s, heet de presentatie van Yves Frère (VNG) en Roy Boertien (ministerie van IenW). Uit een opsomming van coalities, programma’s en akkoorden blijkt dat er veel gebeurt in Nederland, maar dat er nog weinig samenhang is.
Minder mobiliteit
Bureau Berenschot houdt een workshop over het thema ‘minder mobiliteit’. Of eigenlijk: hoe overtuig je ‘jouw bestuurder’ van de noodzaak van minder mobiliteit?Prikkelende stellingen
Na de middagpauze volgt een uitgebreid panelgesprek met Christian Nobel (provincie Groningen), Hans Teuben (Capgemini) en Denise Hilster (CE Delft). De zaal praat mee en reageert op een aantal prikkelende stellingen via Mentimeter.Uitreiking Duurzaamheidsprijs
Tot slot worden twee prijzen uitgereikt aan regio’s die dankzij hun RMP bovenmatig scoren op gebied van duurzaamheid. De aanmoedigingsprijs gaat naar RMP-regio Noord-Limburg, onder meer vanwege de extra laadpunten en verbeteringen aan fietsinfrastructuur. De duurzaamheidsprijs, de hoofdprijs, is voor RMP-regio Drechtsteden. Van alle regio’s in Nederland scoort Drechtsteden de meeste punten, onder meer door extra laadpunten, investeringen in het fietsnetwerk en verbeteringen aan luchtkwaliteit. De tweejaarlijkse prijs, een 'gouden' wiel op een sokkel is alweer voor de zesde keer uitgereikt.Volgende editie
De tweede editie van het Congres Duurzame Mobiliteit is al gepland, op 14 mei 2024. Alvast iets om naar uit te kijken.Lees hier het uitgebreide verslag van het Congres Duurzame Mobiliteit
Delen via