Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

afbeelding

Terugblik Netwerkbijeenkomst Weginfra

10 juli 2024

Thema Assetmanagement

Redactie

We blikken terug op een zeer waardevolle netwerkbijeenkomst Weginfra op woensdag 26 juni. Lees het uitgebreide verslag en download de presentaties.

Dagvoorzitter Charlot van Stigt Thans en Pieter Litjens (Directeur CROW) openden de netwerkbijeenkomst met een oproep aan alle aanwezigen om hun stem te laten horen en actief bij te dragen aan de discussies. “Want we hebben elkaar nodig om impact te kunnen maken.”
 
Locatie_Parc_Broekhuizen_Koetshuis_600x369.jpg

Transitiepad Duurzame Wegverharding

Programmanager duurzame wegverhardingen bij Rijkswaterstaat Ludo Hennissen, praatte de deelnemers bij over het transitiepad duurzame wegverhardingen. Hij introduceerde de drie ontwikkelsporen die essentieel zijn voor vooruitgang. Het eerste ontwikkelspoor ‘Duurzame Asfaltproductie’ betreft het benoemen van de huidige situatie en de uitdagingen bij de route naar volledige verduurzaming van Nederlandse asfaltcentrales. Hij besprak de noodzaak om naar producenten te kijken en te zien hoe we in de toekomst duurzaam kunnen produceren. Hij nodigde andere partijen uit om bij te dragen aan dit gezamenlijke beeld, zodat we collectief stappen kunnen zetten naar een klimaatneutrale en circulaire productie. Het tweede ontwikkelspoor ‘Duurzaam Onderhoud’ benadrukt de winst die behaald kan worden door asfalt langer te laten liggen dan oorspronkelijk gepland. Het derde ontwikkelspoor ‘Duurzame Samenwerking’ focust op verdieping en sectorsamenwerking, met de nadruk dat we dit nooit alleen kunnen doen.

Duurzame samenwerking

Frederike Noppers (Cambio Sustainability) legde de nadruk op de noodzaak van duurzaam en circulair wegenbeheer en -bouw. Ze benadrukte dat samenwerking cruciaal is en dat alle betrokken partijen samen moeten werken aan een gezamenlijke aanpak. Binnen ontwikkelspoor ‘Duurzame Samenwerking’ is het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding in 2023 gestart met gesprekken om een gezamenlijke aanpak te bepalen, wat in maart resulteerde in het Deltaplan Duurzame Wegverharding.
Jan van de Water (Ballast Nedam) lichtte tot slot de structuur en bemensing van de organisatie toe. Nu de projectleiders zijn gekozen, wordt er de komende tijd meer invulling gegeven aan projecten en de financiering ervan.
Presentatie >

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding? Laat dan hier je gegevens achter.

Richtlijnen WMA en PR-A

Thessa Luijendijk (Provincie Zuid-Holland) en Ben van de Ven (Gemeente Tilburg) delen vanuit de werkgroep de grootste veranderingen én zorgpunten rondom warm mix asfalt (WMA). Hier werden nieuwe richtlijnen voor warm mix asfalt (WMA) besproken, waarbij de temperatuur omlaag moet en de productietechniek aangepast dient te worden. De grootste zorgpunten waren of er nog het hele jaar door geasfalteerd kan worden en de mate waarin iedereen mee doet, vooral de gemeenten. Vanuit de zaal werd opgemerkt dat ingenieursbureaus meer betrokken moeten worden bij de samenwerking en er grote behoefte is aan inzicht in de kwaliteit van WMA in vergelijking met standaardmengsels.
Presentatie >

Validatie en standaardisatie

Arian de Bondt (DeBondt-Knowhow) en Natascha Poeran (  Partners in Solutions) presenteerden de optimalisatie en actualisatie van de AKL-validatiesystematiek. Ze benadrukten het belang van een versnelde doorlooptijd en meer uniformiteit in de validatieprocessen. Er is een maatschappelijke behoefte om het complete traject binnen vijf jaar af te ronden, inclusief procedures en standaardisatie. Het validatieloket is bedoeld om innovaties te toetsen, toe te passen en daarna te standaardiseren.
Presentatie >

Een goed gesprek

Tijdens de Fishbowl discussie, geleid door Charlot van Stigt Thans, tussen Ron Wesseling (Bouwend NL), Rob Hofman (Rijkswaterstaat), Pieter Litjens (CROW), Jan de Boer (Versluys Groep) en Ludo Hennissen (Rijkswaterstaat), werden verschillende perspectieven gedeeld. De vraag of men bereid was om actief bij te dragen aan radicale veranderingen in de sector om klimaatdoelen te halen, leidde tot uiteenlopende reacties.

Netwerkbijeenkomst_Weginfra_Goed_gesprek_600x319.jpg
 
Jan benadrukte dat hoewel hij persoonlijk bereid is om radicale stappen te zetten, dit voor zijn bedrijf gefaseerd moet gebeuren. Ludo sprak over het belang van luisteren naar alle betrokkenen en realistische stappen zetten. Rob pleitte voor grotere en snellere stappen, maar erkende dat radicale veranderingen niet altijd haalbaar zijn. Ron benadrukte het belang van het loslaten van zekerheden en het zetten van kleine, maar significante stappen.

Toekomstige stappen en uitdagingen

Pieter Litjens illustreerde het belang van lange termijnprojecten met een voorbeeld van een waterstofgraafmachine, mogelijk gemaakt door een achtjarig traject. Hij benadrukte dat snelle vooruitgang belangrijk is, maar dat de sector als geheel mee moet komen. Rob prees de stappen die al gezet zijn met WMA en riep op tot meer communicatie en samenwerking. 

Uit de zaal kwamen verschillende opmerkingen en suggesties. Er werd een oproep gedaan voor meer samenwerking tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers en voor het integreren van onderhoud met innovatie. Er werd ook aandacht gevraagd voor de noodzaak van duidelijke richtlijnen en ondersteuning voor gemeenten bij aanbestedingen op basis van MKI (Milieu Kosten Indicator).

Conclusie

De bijeenkomst benadrukte dat de transitie naar duurzame wegverharding complex is en samenwerking, innovatie en duidelijke richtlijnen vereist. De aanwezigen werden én worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan de veranderingen en de opgedane inzichten toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. De oproep was duidelijk: we kunnen deze transitie alleen succesvol maken, wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt aan een duurzame toekomst.

Kunnen we ook op jou rekenen?

Delen via