Automatisch Rijden en Wegontwerp

Voor wegbeheerders is het van belang te weten wat de komst van automatische voertuigen betekent voor het wegontwerp. Voor CROW is het belangrijk te weten of hierdoor de ontwerprichtlijnen moeten worden aangepast en zo ja op welke termijn. Hiertoe heeft CROW in samenwerking met RWS aan Royal HaskoningDHV en TNO opdracht verleend om een tweetal verkenningen uit te voeren.

Uit deze twee verkenning zijn een tweetal rapportages gevolgd, allereerst de rapportage ‘Zelfrijdende Auto’s – verkenning van implicaties op het ontwerp van wegen’ (nov. 2016) en vervolgens de daaraan gelieerde notitie ‘Zelfrijdende auto’s en impact op het wegontwerp – rubricering en prioritering van vragen op basis van use cases’ (nov. 2017)
 
Uit de verzamelde informatie blijkt dat veel aanpassingen aan het wegontwerp mogelijk nodig en zinvol zijn op de langere termijn, als er sprake is van alleen maar ZRA level 5 voertuigen. Daarnaast is een belangrijke constatering dat er niet veel veranderd kan worden aan het wegontwerp zolang er sprake is van gemengd verkeer, met een mix van voertuigen van verschillende SAE levels. De menselijke bestuurder is dan nog steeds het uitgangspunt voor het ontwerp. Zo mogelijk flexibiliteit in het ontwerp van wegen inbouwen is wel van belang om toekomstige ontwikkelingen niet op voorhand te blokkeren.
 
Voor de korte en middellange termijn zal de focus daarom meer liggen op de situatie van gemengd verkeer, waarin voertuigen wel steeds meer met elkaar en de omgeving gaan communiceren (connected & coöperatieve systemen). Ook is een eerste aanzet voor no-regret maatregelen gegeven, met daarbij de nadruk op het Rijkswegennet. 
 
Als vervolg op deze verkenningen is eind 2018 de rapportage ‘Infrastructuur klaar maken voor automatisch rijden’ opgeleverd in opdracht van het Ministerie van I&W. Deze beleidsrapportage roept op tot eenduidigheid in wegontwerp, borgen van minimum kwaliteit van weginrichting en verdere standaardisatie van voorzieningen om verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te kunnen borgen.
 
Het project ‘Slimme auto’s op toekomstbestendige provinciale wegen voor het Vakberaad Beheer en Bouw werkt deze beleidsaanbevelingen verder uit naar de praktijk, met specifieke aandacht voor het onderliggend wegennet (OWN). Waarbij we vaststellen welke maatregelen nodig zijn om risico’s door (deels) zelfrijdende voertuigen in gemengd verkeer te voorkomen (garantie basiskwaliteit), en tegelijkertijd vaststellen hoe vergroten van het ODD van deze voertuigen kan bijdragen aan de versnelling van de transitie van conventionele naar slimme voertuigen. En wat dit betekent voor de werkprocessen van provinciale wegbeheerders met betrekking tot wegontwerp en – inrichting, beheer en onderhoud.

Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven