Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit gaat over de uitdaging een evenwicht te bereiken tussen bereikbaarheid, economie, leefmilieu en klimaat. Hierbij zijn de sectoren milieu, economie en verkeer nauw betrokken. Duurzame mobiliteit richt zich op regionale problemen en mondiale problemen. CROW wil beleidsmedewerkers en bestuurders bij lokale en regionale overheden inspireren met kennis en tools.
Hoe zorg je dat maatregelen voor schone lucht een goede plek krijgen in het Regionale Mobiliteitsprogramma (RMP) van jouw gemeente of jouw regio? De themagroep mobiliteit van het Schone Lucht Akkoord ontwikkelde hiervoor een handreiking.

De handreiking helpt gemeenten en provincies op een praktische manier invulling te geven aan maatregel 3 (hier eventueel een link toevoegen of noot MD) voor het thema mobiliteit in het Schone Lucht Akkoord. De handreiking geeft achtergrondinformatie, tips en voorbeelden. Het is daarmee een aanvulling op de bestaande handreiking regionale mobiliteitsprogramma’s van de VNG en IPO.

Iedereen die betrokken is bij het opstellen, actualiseren en uitvoeren van de RMP’s kan profijt hebben van deze handreiking. Datzelfde geldt voor collega’s die zich bezighouden met luchtkwaliteit en een gezonde duurzame leefomgeving, óók als de gemeente (nog) niet is aangesloten op het Schone Lucht Akkoord.
In juni 2021 verscheen de Europese Klimaatwet. Hierin is opgenomen dat de EU in 2050 klimaatneutraal is en dat voor 2030 het doel is 55% reductie ten opzichte van de CO2 emissie in 1990. Na 2050 streeft de EU naar negatieve emissies. Om invulling te geven aan dit beleid introduceert het Klimaatakkoord een nieuw planfiguur: Regionale Mobiliteitsprogramma's (RMP). Vind hier alles over beleid, maatregelen, handreikingen en visies en enkele praktische voorbeelden van Regionale Mobiliteitsprogramma's.

CROW maakt elke twee jaar een ranglijst met de meest duurzame gemeenten en regio’s op het gebied van mobiliteit. De gemeenten en regio’s krijgen een score toegewezen op basis van een aantal criteria rond het mobiliteitsysteem, zoals laadpunten en deelauto’s en een aantal criteria rond de effecten, zoals klimaat en luchtkwaliteit.

Voor duurzame mobiliteit is integraal beleid onmisbaar. Beleid dat niet alleen gericht is op een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. Maar beleid dat ook bijdraagt aan het bereiken van klimaatdoelen en dat erkent dat mobiliteit afhankelijk is van energie die steeds schaarser en kostbaarder wordt.

Gezondheid

Duurzame mobiliteit wordt steeds meer ingezet om de gezondheid te verbeteren. Dit kan op verschillende manieren:

  • De omgeving wordt gezonder. Bijvoorbeeld scooters die veel geluid maken en stof uitstoten worden vervangen door elektrische scooters.
  • Mensen worden gezonder door hun conditie te verbeteren. Bijvoorbeeld door het stimuleren van fietsgebruik i.p.v. (elektrische) scootergebruik.
Emissie en lawaai zijn beide negatieve effecten van het verkeer. Europese normgeving, vertaald in nationale wetgeving, geeft normen waarbinnen deze effecten moeten blijven. Als normen worden overschreden of dit in de toekomst dreigt te gebeuren, dan zijn maatregelen nodig. Maar ook zonder deze normen is het gewenst de negatieve effecten te beperken.
Verplaatsingen voorkomen bespaart congestie, luchtvervuiling, geluidsoverlast en is ook gunstig voor het klimaat en energieverbruik. Welke manieren zijn er om verplaatsingen te voorkomen? 

Uitgelicht

Bekijk hier alle kennis- en beleidsdocumenten van CROW-KpVV en derden op het gebied van Duurzame mobiliteit.

Nieuws


Toon alles
Scroll naar boven