Sla navigatie over

Een gezond ecosysteem met een gelijk speelveld, ook voor kleine aanbieders, is het uitgangspunt voor de Nederlandse aanpak Mobility as a Service (MaaS).

Mobility as a Service infographic

Voldoende bandbreedte, goede datakwaliteit, harmonisatie en veiligheid van data-uitwisseling liggen aan de basis van dit digitale systeem. Daarnaast is het van belang dat de taal die onderling wordt gesproken, uniform is. Alleen dan kunnen mobiliteitsaanbieders hun diensten en beschikbaarheid van vervoersmiddelen gemakkelijk en efficiënt digitaal ontsluiten.

In dit licht hebben publieke en private partijen voor MaaS gestandaardiseerde interfaces ontwikkeld. Deze standaarden zorgen ervoor dat reizigers drempelloos kunnen reizen. Via één MaaS-app al hun reizen kunnen plannen, reserveren én betalen. Of het nu gaat over reizen met het openbaar vervoer of een deelfiets of -auto, lokaal, nationaal of internationaal. Dát is wat standaardisatie mogelijk maakt.

Andere MaaS standaarden zoals CDSM en de leeromgeving volgen later.

Voor meer informatie over de Transport Operator to MaaS Provider (TOMP) klik op de tegels hieronder.

Ga naar:

Delen via