Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Verkeersdata

Nieuwe Europese regelgeving omtrent het beschikbaar stellen van verkeersdata gaat het digitale verkeerssysteem een flinke boost geven.

Houders van databronnen worden verplicht om deze data real time en van goede kwaliteit aan te bieden. Serviceproviders moeten vervolgens deze data ook in hun diensten verwerken, mits de data van goede kwaliteit is en bruikbaar is. De regelgeving beoogt een dialoog tussen datahouder en datagebruiker, waarbij beide partijen verantwoordelijk zijn in het proces voor de kwaliteit van de data.

Voor wegbeheerders zijn de voordelen dat ze enige invloed kunnen krijgen op routekeuzes door serviceproviders, meer verkeersveiligheid door diensten als ISA, een boodschap bij een weggebruiker laten komen zonder dat daar altijd een DRIP voor nodig is. Maar het vraagt wel kwalitatieve en actuele data – Real Time – en daarmee de nodige inspanningen om de data inderdaad real time te krijgen en te houden.

Download RTTI: Een duiding van de nieuwe RTTI gedelegeerde verordening voor wegbeheerders

 

New European regulations regarding the availability of traffic data will give the digital traffic system a major boost. Holders of data sources are obliged to offer this data in real time and of good quality. Service providers must then also process this data in their services, provided the data is of good quality and usable. The regulations aim at a dialogue between data holder and data user, in which both parties are responsible in the process for the quality of the data.

The advantages for road authorities are that they can have some influence on route choices by service providers, more road safety through services such as ISA, and allowing a message to reach a road user without always requiring a physical information panel (VMS). But it does require qualitative and current data – Real Time – and therefore the necessary efforts to make the data qualitatively and real time available.

Download the RTTI: A clarification of the new RTTI Delegated Regulation for road operators

Scroll naar boven