Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Verkeersveiligheid

CROW-KpVV helpt overheden bij de beleidsontwikkeling en praktische toepassing als het gaat om onder andere het thema verkeersveiligheid. Hiervoor ontwikkelen we richtlijnen en tools en geven we adviezen hoe met deze informatie om te gaan. Deze richtlijnen komen tot stand in werkgroepen die bestaan uit deskundigen binnen dit vakgebied.

Vormen van verkeersveiligheid

Verkeerseducatie
Het is belangrijk om verkeersdeelnemers gedurende hun gehele ‘verkeersleven’ de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer. CROW stelt hulpmiddelen beschikbaar in de vorm van lespakketten, voorlichtingsprojecten, cursussen en opleidingen.
Lees meer over het thema Verkeerseducatie

Gedragsbeïnvloeding
Hoe past gedrag in verkeer- en vervoerbeleid? Denk aan schoolmobiliteit, parkeergedrag, filerijden of juist te hard rijden. Verkeersvraagstukken kunnen effectiever aangepakt worden met gedragskennis. Een worsteling in de verkeers- en vervoerwereld. CROW helpt de sector met het aan elkaar verbinden van de theorie en praktijk rondom gedragsbeïnvloeding.
Lees meer over het thema Gedrag

RISM-II (Road Infrastructure Safety Management)

Op 19 november 2008 is de Europese richtlijn 2008/96/EG (RISM) van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie vastgesteld. De afkorting RISM staat voor ‘Road Infrastructure Safety Management’. Deze richtlijn bevat regels over het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur. In 2019 is richtlijn (EU) 2019/1936 vastgesteld, die strekt tot wijziging van de RISM-richtlijn. De herziene richtlijn wordt RISM-II genoemd.
Op 1 januari 2021 is een nieuwe wetgeving van kracht gegaan. Deze handreiking gaat in op deze nieuwe wetgeving en op stappen die wegbeheerders moeten nemen om deze nieuwe wetgeving te implementeren. De handreiking is bestemd voor gemeenten, provincies en wegbeherende waterschappen. De handreiking is opgenomen in de kennismodules wegontwerp binnen- en buiten de bebouwde kom.
Hoeveel ongevallen gebeuren er in een bepaalde gemeente? En hoeveel zijn dat er in een vergelijkbare gemeente? Dit is sinds kort te achterhalen de verkeersveiligheidsvergelijker. Op de site staan voor alle Nederlandse gemeenten cijfers over het aantal verkeersdoden, (fiets)infrastructuur, gemeentelijk budget en meldingen van burgers over verkeersonveilige situaties. De Verkeersveiligheidsvergelijker is een initiatief van de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en SWOV.
Publicaties over verkeersveiligheid in relatie tot fiets worden uitgegeven door CROW-Fietsberaad en vindt u op www.fietsberaad.nl.
Een toelichting over CROW-richtlijnen en de balans tussen bomen, wegen en verkeersveiligheid.
Minister van Nieuwenhuizen geeft in een blog aan dat bij het terugdringen van de verkeersongevallen de CROW-richtlijnen een belangrijk hulpmiddel zijn om wegen en de omgeving zo veilig mogelijk in te richten.

Uitgelicht

Bekijk hier alle kennis- en beleidsdocumenten van CROW-KpVV en derden op het gebied van Verkeersveiligheid.

Nieuws


Toon alles

Social

Verkeerskundig Netwerk
LinkedIn

CROW-KpVV
LinkedIn

Scroll naar boven