Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

verkeerssituatie

Verkeersveiligheid

Thema Verkeerseducatie en gedrag

Thema Verkeersveiligheid

De term 'verkeersveiligheid' spreekt voor zich: het gaat erom dat mensen veilig van A naar B kunnen komen zonder daarbij blootgesteld te worden aan onaanvaardbare risico’s. Die risico's worden vaak afgemeten aan het aantal verkeersdoden en -gewonden en noemen we ook wel objectieve verkeersveiligheid. Minstens zo belangrijk is de subjectieve verkeersveiligheid, die aangeeft hoe veilig mensen zich voelen in het verkeer. Als bepaalde groepen het verkeer als (te) onveilig ervaren, kan dit tot gevolg hebben dat zij andere keuzes maken om te reizen, plekken gaan vermijden of zelfs helemaal niet meer deelnemen aan het verkeer. Veiligheid is één van de vier dimensies van brede welvaart.

Aan de slag:

Zorgwekkend toekomstbeeld

Verkeersveiligheid is een onderwerp dat veel aandacht krijgt. Niet zonder reden. Volgens de verkeersveiligheidsprognose van de SWOV uit 2021 zal het aantal jaarlijkse verkeersdoden tot 2040 stabiliseren, maar het aantal ernstig verkeersgewonden mogelijk bijna verdubbelen. Een zorgwekkend toekomstbeeld dat vraagt om maatregelen. Toch is verkeersveiligheid niet direct iets tastbaars dat enkel door een fysieke maatregel kan worden verbeterd. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is altijd een samenspel tussen de inrichting van de openbare ruimte, het gedrag van verkeersdeelnemers, de typen vervoer, bijbehorende veiligheidsmiddelen en handhaving. Dit samenspel moet zorgen voor een veilige deelname aan het verkeer.

Verkeerssituatie

Strategisch Plan Verkeersveiligheid

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) vormt sinds eind 2018 het landelijk beleid op het gebied van het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit moet leiden tot een trendbreuk naar minder verkeersslachtoffers, doden én (ernstig) gewonden, voor de periode tot 2030. Een belangrijk uitgangspunt uit het SPV 2030 is de risicogestuurde aanpak, gericht op het proactief voeren van verkeersveiligheidsbeleid. Dit houdt in dat de verantwoordelijke wegbeheerders risico’s binnen het netwerk in kaart brengen en deze risico’s wegnemen of beperken ter voorkoming van ongevallen en letsel. De gangbare aanpak was reactief: ingrijpen na een ongeval.