Sla navigatie over

CROW is gesloten van maandag 23 december t/m vrijdag 3 januari. Klik hier voor meer info

Openbaar vervoer - bus

Publieke mobiliteit

Openbaar vervoer

Publieke mobiliteit is de beste manier om van A naar B te komen met het mobiliteitsaanbod dat onder regie staat van de overheid. Niet het openbaar vervoer staat daarbij centraal maar de bereikbaarheid. CROW onderzoekt met betrokken organisaties wat vanuit de regio’s nodig is aan wet- en regelgeving, organisatie en financiën om tot één samenhangend mobiliteitssysteem te komen.

In de afgelopen jaren is veel veranderd op het gebied van mobiliteit. Waar voorheen de bereikbaarheid veelal met ov-bussen werd georganiseerd, vraagt de huidige situatie naast het huidige ov-systeem om meer fijnmazige en flexibele vervoersoplossingen. Steeds meer mensen krijgen een Wmo-indicatie, waarvan een groot deel juist graag met het reguliere aanbod zou willen reizen. Deelmobiliteit is enorm in opkomst. Met behulp van online platformen kunnen we makkelijker vervoer op afroep beschikbaar stellen. UIt deze ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren tal van initiatieven ontstaan. Publieke mobiliteit beoogt deze ontwikkelingen samen te brengen in een voor de reiziger samenhangend mobiliteitssysteem.

Praatplaat Publieke Mobiliteit

Naar één samenhangend mobiliteitssysteem

Vanuit de visie van publieke mobiliteit wordt in een samenhangend mobiliteitssysteem alle collectieve en gedeelde vervoermiddelen aangepast aan de behoeften in de regio. Zo wordt het huidige ov-aanbod geïntegreerd met flexvervoer, vrijwilligersinitiatieven, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit en komt dit aanbod slim samen op aantrekkelijke mobiliteitshubs. Reizigers kunnen (keten)reizen simpel plannen, boeken en betalen vanuit slimme apps of online platformen. Op deze wijze ontstaat voor reizigers een mix van vervoersopties, waarbij de kracht van elke modaliteit optimaal wordt benut (lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelmobiliteit, flexvervoer, doelgroepenvervoer, meerijddiensten en eigen vervoer). In het document Gedeelde agenda publieke mobiliteit lees je meer over de uitgangspunten van publieke mobiliteit en de ambities van rond de kennisagenda van het programma.

Wie zijn er al mee bezig?

De Provincie Noord-Brabant zet met de visie op Gedeelde mobiliteit al stappen richting publieke mobiliteit. De provincie stelt de Toolkit Gedeelde mobiliteit beschikbaar om anderen te helpen inzicht te verkrijgen in de behoefte van de reiziger en deze te koppelen aan wensen rond gedeelde mobiliteit. De hub die deze ‘gedeelde mobiliteit’ of ‘publiek vervoer’ faciliteert moet een aantrekkelijke, plezierige en praktische plek zijn, waar de reiziger graag langs reist en die de ‘emotionele kosten’ van wachten en overstappen minimaliseert. Hive Mobility realiseerde in de provincies Groningen en Drenthe al diverse hubs vanuit het gedachtegoed dat aansluit bij de uitgangspunten van publieke mobiliteit. Om de reisopties in deze regio inzichtelijk te maken, voorziet de website publiekvervoer.nl de reiziger van reisinformatie. Zo kan iedereen een reis op maat uitkiezen. Andere inspirerende initiatieven zijn ZOOV (het regionale vervoersysteem in de Achterhoek) en Omnibuzz in de provincie Limburg.

Pilot Publieke Mobiliteit in Zeeland

Vanuit de regionale mobiliteitsstrategie streeft de provincie om vanaf 1 januari 2025 in heel Zeeland publiek vervoer beschikbaar te hebben. In 2024 wordt in sommige gemeenten, zoals Schouwen-Duiveland, al gestart met het publiek vervoer. Zo wordt ervaring opgedaan met nieuwe vormen van publiek vervoer, met het boeken van de reizen en met de mobiliteitsapps. Er wordt gestart met een Living Lab waarbinnen vijf pilotprojecten van start gaan. Het gaat onder andere om een carpoolapp in Tholen en Walcheren en de inzet van dienstauto’s van de gemeente Vlissingen en Schouwen-Duiveland als deelauto voor inwoners.

Decoratief

Delen via