Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

"Ik moet kunnen vertrouwen op sluitende kennis over kostenramingen"

05-07-2021

Pim Jansen is Kostendeskundige en Werkvoorbereider bij Gemeente ’s-Hertogenbosch. Vanuit zijn rol maakt hij kostenramingen die uiteenlopen van tussen vijf ton tot tien miljoen. Dat is een flinke verantwoordelijkheid. Hoe gaat hij te werk en wat doet hij om aan de juiste informatie te komen?

Wat doet een kostendeskundige bij de Gemeente ’s-Hertogenbosch?
Pim startte ooit vanuit zijn rol met het maken van contractstukken. Denk aan RAW-bestekken en UAV contractstukken.. Sinds een jaar is hij zich aan het specialiseren als kostendeskundige binnen de gemeente. Een mooie uitdaging.

Foto-1.jpg

“Ik ben bezig met het maken van ramingen voor studies of reconstructies die nog in de kinderschoenen staan, om te kijken of er genoeg budget is. Ook maak ik van bestaande bestekken de besteksramingen. Daarnaast controleer ik bijvoorbeeld inschrijfstaten van aannemers.”

Het laatste belangrijke project is dat Pim het ‘Moederbestek’ onder loep neemt. “Dan moet je denken aan het optimaliseren; zaken uit het Moederbestek halen die niet meer van toepassing zijn of niet meer conform geldende richtlijnen / normen zijn, zaken aanpassen conform nieuwe richtlijnen / normen en nieuwe zaken toevoegen die nog ontbreken en belangrijke thema’s zijn, zoals duurzaamheid. Hiervoor raadpleeg ik trouwens regelmatig de kennisbank van CROW. En kom ik er echt niet uit dan is er ook wel eens telefonisch of e-mailcontact, om zo tot een oplossing te komen.”

Hoe gaat een kostendeskundige te werk?
Pim: “als kostendeskundige is het ‘learning on the job’. Er i geen echte opleiding voor. Gedurende een half jaar heb ik kunnen samenwerken en enorm veel kunnen leren van mijn voorganger, voordat hij met pensioen ging”. Hij werkt op de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding, hij is hier – zoals gezegd - de enige kostendeskundige binnen de afdeling.

Waarom zijn overleg en kennisbank zo belangrijk?
Omdat het ramingen zijn van tussen de vijf ton en tien miljoen, overlegt Pim regelmatig over zijn ramingen en worden ze altijd gecontroleerd. “Fouten maken, heeft veel consequenties. Aan CROW heb ik ook veel. Zo had ik bijvoorbeeld een vraagstuk dat ging over een afwijkende eenheidsprijs, die ‘minus was’. Dat vond ik opvallend, en hierop heb ik vervolgens geschakeld met CROW. Na een blik in de kennisbank en interessant gesprek over deze bestekspost kwam ik erachter dat het goed zat. Dan kun je toch met een gerust hart verder met je kostenraming. En uiteindelijk heb ik de inschrijfstaat – daar ging het om - goed kunnen keuren.”
 
Hoe werkt het in de praktijk?
“Op het kennisplatform CROW, onder Kennismodules gebruik ik veel thema’s om zaken na te gaan / op te zoeken.Het thema dat ik vaak gebruik voor het moederbestek betreft het ‘Contracteren’, met al zijn onderliggende documentatie (met name Contracteren RAW 2020, errata november 2020)’. Maar ik gebruik het kennisplatform ook voor richtlijnen / normen voor de inrichting van de openbare ruimte (bijvoorbeeld minimale breedte parkeerplaatsen, minimale bochtstralen van rotondes, etc.) en als naslagwerk voor specifieke thema’s.”

Meer weten? 
Wil je meer weten over de CROW Online Kennisbank voor gemeenten? Klik dan hier
 

Scroll naar boven