Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Blog: de draaibrug bij Sluiskil als hartoperatie

09-05-2022

Een blog van Leobert van der Wielen (DON Bureau).

De grote stremming voor de draaibrug bij Sluiskil is nu achter de rug. Het was als een nieuwe hartoperatie: in maar 4 weken tijd hebben we de oude brug voorzien van een gloednieuwe kern. Denk aan hydraulische aandrijfkasten, nieuwe systemen voor het bedienen, besturen en bewaken én 24 nieuwe camera’s die ervoor zorgen dat de brug nu op afstand kan worden bediend. Van de buitenkant lijkt alles nog hetzelfde, maar vanbinnen is de brug gemoderniseerd. Als technicus in industriële automatisering ben ik daar erg trots op.

Tijdens de stremming werkten we met tijdsblokken: treinen en scheepvaart passeerden op gezette tijden de bruggen. Dat betekende dat we iedere keer de brug open en dicht moesten doen met beperkte middelen zoals noodmotoren. Het laatste weekend bestond 3 dagen lang uit een complete stremming. In die korte tijd moesten alle nieuwe mechanismen en systemen worden getest, om te zien of alles veilig en goed werkte zoals bedacht was. Gelukkig waren vooraf alle onderdelen al uitvoerig gecontroleerd in een fabriekshal. Daar is het hele aandrijfsysteem opgebouwd én getest: de hydrauliek, cilinders, sensoren, slangen, noem maar op. Hierdoor wisten we vrij zeker dat alles zou werken.

Ik ben zeker tevreden over het resultaat. Zo is de intensieve samenwerking met ProRail goed verlopen. Het spoor dat over de brug ligt, heeft nu nieuwe treinbeveiliging. Verder werken de camerabeelden zowel bij dag als nacht optimaal. Dat is cruciaal, omdat het personeel vanaf nu de brug op afstand bedient, vanuit de Nautische Centrale Terneuzen. Het geheel voldoet daarnaast aan de nieuwste veiligheidseisen, er is een hogere beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Want het hart van de draaibrug is vernieuwd: glasvezelverbindingen, netwerkverbindingen, en alles met 2 kabels in plaats van 1. Valt er een component uit? Dan blijft alles nog steeds werken. Dat is het nieuwe systeem!
 

Scroll naar boven