Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Wat draagt project ‘HT=LC’ bij aan Programma Asfalt-Impuls?

18-05-2022

De uitvoeringsfase van asfaltwerk is belangrijk voor de kwaliteit en uiteindelijke levensduur van asfaltverharding. Het huidige asfaltuitvoeringsproces bevat echter nog veel variabiliteit. Deze variabiliteit leidt tot een grote spreiding in levensduur van de asfaltverharding. Om dit in de toekomst te verminderen, is het project High Tech = Low Cost (HT=LC) van Programma Asfalt-Impuls gestart. Marco Oosterveld vertelt meer over dit project.

Wie ben je en welke rol heb je in het project?PAI-banner-1.jpg
Ik ben Marco Oosterveld en ik ben werkzaam als afdelingshoofd van de afdeling Advies bij BAM Infra Asfalt. Ik ben sinds 2007 betrokken bij het onderzoek-collectief ASPARi van de Universiteit Twente waar het Programma Asfalt-Impuls voorbij kwam. In het begin heb ik voor de projectdoelstelling als klankbord gefungeerd. Later werd er om mijn bijdrage als één van de kennisdragers uit de markt gevraagd, waarvoor ik ook geïnterviewd ben. In het laatste jaar heb ik namens BAM de eerste pilot op de N638 van getrokken. Hier heb ik geprobeerd om een versnelling te maken in het concretiseren van de enthousiaste ideeën. Dit heeft de werkgroep aangezet om mij te vragen om een vaste plek in de werkgroep in te nemen en nu vervul ik de rol als voorzitter van de projectgroep. Zodoende ben ik in het project gerold.
 
Kan je een korte omschrijving geven over het project?
Het project is opgezet om het ervaringsverschil tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers te verkleinen. Opdrachtnemers hadden in de afgelopen jaren al veel geleerd, maar opdrachtgevers hadden deze boot nog gemist of eigenlijk: deze boot is nog niet aan hen voorbijgevaren. Voor de laatste stap is het van belang dat beide partijen op één lijn zitten, omdat een belangrijk deel van het succes van de uitvoering wordt bepaald door de (contract)kaders die door de opdrachtgevers worden gecreëerd. Daarnaast ontbreekt de kennis nog over de invloed van de asfaltuitvoering op de kwaliteit. Dit samen is de aanleiding geweest om van start te gaan met HT=LC.
 
Met dit project proberen we opdrachtgevers en opdrachtnemers samen te brengen rondom de state-of-the-art technische hulpmiddelen die we tegenwoordig hebben om het uitvoeringsproces te monitoren. Dit delen we aan de hand van een aantal pilotprojecten die op basis van dataverzameling de kwaliteit kunnen bevorderen. Daarnaast delen we een document waarin beschreven staat hoe je dit zelf in contracten kunt opnemen. Dit document bevat onder andere contractteksten die gekopieerd kunnen worden in eigen contracten. Ook staat er gedetailleerd in beschreven welke metingen je zou kunnen uitvoeren, hoe je die zou moeten analyseren en wat je daar dan aan hebt.
 
Wat draagt dit project bij aan de markt? Wat willen jullie met dit project bereiken?
Uniformiteit creëren. De uniformiteit is vanuit meerdere opzichten van enorm belang. Voor de opdrachtnemers is het van belang, omdat zij gericht iets kunt kopen of creëren waarmee ze verschillende opdrachtgevers kunnen bedienen. Vanuit het perspectief van de opdrachtgever is het grote voordeel dat zij bij verschillende opdrachtnemers dezelfde manier van informatie of terugkoppeling ontvangen. Ze kunnen dus hun eigen workflow hierop aanpassen.
 
Wat zal hierdoor in de toekomst veranderen?
Ik denk dat je zult gaan zien dat steeds meer opdrachtnemers gebruik zullen maken van allerlei technische hulpmiddelen en meetinstrumenten op de bouwplaats om het proces vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan infrarood camera’s om de asfalt temperatuur mee te registreren. Opdrachtgevers krijgen straks los van een stuk asfalt ook data die verzameld is tijdens de realisatie van het werk. Met deze data kunnen zij hun onderhoud slimmer aanpakken. Dit staat in principe nog in de kinderschoenen en het wordt nu nog maar mondjesmaat toegepast.
 
Wat zijn de volgende plannen van het project?
We hebben al een aantal documenten binnen de markt verspreid om alvast een brede terugkoppeling op de inhoud te ontvangen. Geïnteresseerden kunnen deze documenten bij de leden van de werkgroep opvragen. Momenteel zijn we druk bezig met het schrijven van de hoofdstukken van onze eindtekst. Het framewerk staat, ideeën zijn gevormd en dit zijn we momenteel aan het uitwerken tot één document. We verwachten de pilotverhalen en het document eind 2022 naar buiten te kunnen brengen. Voordat we dat doen, zijn we aanwezig bij de CROW Infradagen. Op dit podium zullen wij een aantal gedachtes delen om een discussie op gang te brengen. Vervolgens gebruiken we deze interactie om het net op te halen.
 
Wat is jouw toekomstvisie in het kader van HT=LC?
Doordat we in de toekomst meer data kunnen verzamelen, weten we meer en kunnen we beter begrijpen waarom dingen gebeuren. Met deze kennis zijn we in staat om in te grijpen wanneer het dreigt fout te gaan. Dit zorgt ervoor dat we beter in staat zijn om goede kwaliteit en een langere levensduur van asfalt te leveren en onderhoud slimmer aan te pakken. De keuzes en strategie zullen gemaakt worden op basis van wetenschap en data. Dit kan vervolgens vertaald worden naar het gehele areaal. Kortom: als je meer weet ben je in staat om slimmere keuzes te maken.
 
Contact gegevens
Marco Oosterveld
Hoofd Afdeling Advies, BAM Infra Asfalt
marco.oosterveld@bam.com
06 20 44 87 10
 

Scroll naar boven