Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Nieuw Kader verkeersborden autosnelwegen

23-02-2023

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft CROW een nieuw Kader verkeersborden voor autosnelwegen opgeleverd. Het is bedoeld voor de regionale afdelingen van Rijkswaterstaat, maar ook voor marktpartijen als aannemers van infrawerken en wegrenovaties.

Het kader biedt een basis voor het beheer van verkeersborden door Rijkswaterstaat langs autosnelwegen, zodanig dat de bebording in gelijke wegsituaties uniform is. Dan weet de weggebruiker wat de situatie is en welk verkeersgedrag wordt verlangd. Dit is goed voor de verkeersveiligheid. 
 
Bijkomend doel van het kader was om te snoeien in het aantal borden langs de weg. Bekeken is welke verkeersborden overbodig zijn in een gegeven basiswegsituatie zonder in te leveren op de verkeersveiligheid.
 

Werkgroep van deskundigen

Een CROW-werkgroep van deskundigen heeft drie jaar gewerkt aan het kader. Eerst is de bebording van veel voorkomende basiswegsituaties in kaart gebracht, inclusief uitgangspunten, plaatsingsprincipes en een stappenplan voor het beoordelen van de bebording. Daarbij maakte de werkgroep gebruik van de deskundigheid van Rijkswaterstaat op het gebied van wegontwerp, verkeersveiligheid, verkeersgedrag en markering van wegen. 
 
De basiswegsituaties waarop het kader betrekking heeft zijn de toeritten naar en afritten van autosnelwegen, de aansluitingen op het onderliggend weggenet, (krappe) bogen, maar ook op de bebording van bijvoorbeeld verzorgingsplaatsen, beweegbare bruggen en tunnelmonden.
 

Paginagrote afbeelding

Het kader bevat per basiswegsituatie een paginagrote afbeelding van de noodzakelijke bebording, inclusief de plaatsingscriteria en maatvoeringen van het verkeersbord. Daarbij stemde de werkgroep af met Rijkswaterstaat over aanpalende kaders, richtlijnen en standaarden, zoals het Kader Inrichting verzorgingsplaatsen, en de Landelijke tunnelstandaard. Begeleidende schema’s en tabellen geven tekst en uitleg bij de toepassing van het bordenkader. 
 
Om het kader op een goede manier te beheren formeert RWS in 2023 een Expertteam Kader verkeersborden. Dit bewaakt samen met CROW de actualiteit van het kader.
 
Het nieuwe Kader verkeersborden autosnelwegen is digitaal beschikbaar in de Kennismodule Verkeerstekens van CROW.

Scroll naar boven