Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Terugblik - BiKa bijeenkomst op de SS Rotterdam

17-05-2023

Op 16 mei waren we te gast in de gemeente Rotterdam op de SS Rotterdam! Een geslaagde dag op een fantastische locatie. De middag werd geopend door Martijn Meulblok (voorzitter BiKa) en Jeroen Habers (Gemeente Rotterdam).

Marc van Leeuwen trapt het programma af met een presentatie over de stad Rotterdam. Net zoals vele andere steden loopt ook Rotterdam tegen uitdagingen aan, zo ook op het gebied van binnenstedelijke kademuren. Lastige uitdagingen met mooie oplossingen!

Jeroen Habers nam het stokje over van Marc. Jeroen is projectmanager bij de gemeente Rotterdam en houdt zich onder andere bezig met vervangingsprojecten van kademuren. De gemeente Rotterdam heeft heel wat kademuren en het worden er steeds meer. Wat de gemeente anders maakt dan andere is dat het beheer van de kademuren intern wordt geregeld, zo heeft de gemeente onder andere haar eigen ingenieursbureau.
De grootste opgave waar de gemeente op dit moment tegenaan loopt zijn de kademuren met houten ontlastvloeren. In de vloer komen kieren, het zand spoelt weg en er ontstaan gaten in het wegdek. Binnen nu en 20 jaar wilt de gemeente alle kademuren met een houten ontlastvloer vervangen hebben, een hele klus!

Ton Wesselink vertelt de groep vervolgens wat over de geweldige locatie, de SS Rotterdam. Het schip komt uit 1959 en is gebouwd in Rotterdam door de RDM. De SS Rotterdam is het grootste passagierschip gemaakt in Nederland en is aan haar naam gekomen door Koningin Juliana. Het schip is gebouwd met als doel varen van Rotterdam naar New York. Al vrij snel werd duidelijk dat de luchtvaart deze route zou gaan overnemen. De keuze om het schip in te zetten als cruiseschip was dan ook een logische vervolgstap. Als cruiseschip heeft het schip de gehele wereld over gevaren, van Alaska naar New York en van Honolulu tot aan Bangkok. Helaas kwam er een eind aan het cruiseschip verhaal en heeft het schip een tijd aan de ketting gelegen in het Caribisch gebied. Vanwege haar oorsprong wilde de stad Rotterdam het schip graag terug hebben. Sinds 2010 wordt het schip gebruikt zoals we het nu kennen.

Dat de gemeente Rotterdam voor uitdagingen staat als het aankomt op de renovatie en vervangingsopgaven betreffende binnenstedelijke kademuren ligt Tjalling de Vries (Projectleider gemeente Rotterdam) toe door een voorbeeld van de Hertekade en de Ibisbrug. Op de Hertekade zijn afgelopen jaar veel nieuwe bouwprojecten geweest die een grote belasting vormden op de kade. Door deze belasting liet de kade beschadigingen zien. Conclusie, door de grote hoeveelheid belasting waren de verbindingen en ontlastvloer bezweken. Herstel was niet mogelijk en vervanging dus noodzakelijk. De vervanging brengt grote uitdagingen met zich mee, in dit kleine gebied wonen onder andere veel bewoners, zijn er veel bedrijven gevestigd en lopen er nog andere bouwprojecten. Daarnaast is de enige toegangsweg via het water!

Vera Bauman neemt het verhaal over en verteld over de Wateratlas. Deze atlas heeft 3 lijnen waar zij zich voor inzetten namelijk; opstellen van ruimtelijk kader, op orde brengen van wet- en regelgeving en verantwoordelijkheden plus nautisch toezicht en daarnaast regie op het water. Steeds meer mensen vinden hun weg naar het water, een mooie ontwikkeling maar dit brengt ook een opgave met zich mee namelijk de schurende situaties tussen de verdichting van de stad en de rol van het water daarin!

Dook Ligthart gaf een presentatie over het overstromingsrisico van buitendijks wonen. Door klimaatverandering neemt de kans op overstromingen buitendijks toe. De gemeente Rotterdam zet zich in voor crisisbeheer en heeft daarbij een hoogwaterprotocol.

Tot slot vertelde René Groeneveld wat de ontwikkelingen waren van de Rijnhaven. Een eind 1800 gegraven haven voor opslag van onder andere cacao. Het plan voor de Rijnhaven is een havenpark met woningen.

Een mooie dag waarbij we samen kennis hebben mogen ontwikkelingen, delen en netwerken. Niet geheel onbelangrijk, ook plezier maken stond op het lijstje! Tijdens het tweede deel van de middag hebben we een groot deel van de kademuren bekeken die in de presentaties benoemt werden vanuit de watertaxi!
Veel dank aan de gemeente Rotterdam, fantastisch hoe jullie dit hebben aangepakt!

> Bekijk hier de presentaties terug

Scroll naar boven