Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Schroefstralenonderzoek voor stabiele kades

28-09-2023

De CROW-werkgroep ontwikkelt een nieuwe leidraad over schroefstraalbelasting. In dat kader hebben Shell en VT Group het grootste binnenvaartschip ter wereld, de MTS Vorstenbosch, beschikbaar gesteld voor een stabiliteitstest op ware grootte. Daarnaast is er getest met de boegschroef van de Wilhelmina Arina. Hiermee is ook inzicht gekregen in de belastingen van een boegschroef met stuurrooster. In de week van 18 september vond deze test plaats aan de Schaardijkkade in Rotterdam, vlakbij de Van Brienenoordbrug.

Schroefstraalbelasting

Bij het af- en aanmeren zorgt de krachtige werking van de boegschroeven ervoor dat het schip in beweging komt. De stuwende boegschroef duwt het water naar de bodem en de kademuur. In sommige gevallen kunnen hier enorme watersnelheden bij vrijkomen. Het doel van deze test is om de invloed van boegstralen op de bodembescherming bij de kademuur vast te stellen. En om de bodembescherming van vergelijkbare kademuren te kunnen optimaliseren. Deze verbeteringen voorkomen erosie langs de kademuren als gevolg van de schroefstralen. Daarnaast worden de resultaten gebruikt om nieuwe richtlijnen op te stellen voor het duurzaam ontwerpen van de bodembescherming.
 

De laatste test

De CROW-werkgroep ontwikkelt de nieuwe leidraad over schroefstraalbelasting. Deze werkgroep bestaat uit een samenwerking van Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, TU Delft, ingenieursbureaus, aannemers en onderzoeksbureaus. De werkgroep heeft de schroefstraalbelasting twee keer eerder op ware grootte getest. Daarnaast zijn er ook uitgebreide schaalmodeltesten uitgevoerd. Bekijk het filmpje over de laatste stabiliteitstest op ware grootte.
 

Testopstelling

Er zijn twee proefvakken gemaakt tegen de kademuur aan, door Paans Van Oord BV. Het eerste vak bevat breuksteen van 10 tot 60 kilo. Het tweede vak bevat 5 tot 40 kilo breuksteen. Beide vakken zijn 15 x 7,5 meter en liggen naast elkaar aan de oostzijde van de kade. Het water van één van de boegschroeven is met een variërende kielspeling op de bodembescherming en de kade gestuurd. Met toepassing van vijf soorten meetapparatuur zijn er relevante parameters gemeten. Zoals snelheden, drukkrachten en versnellingen op de bodembescherming.

Deze apparatuur zijn de ACV, ADCP, druksensoren, OTT C31 meter en bewegingssensoren, en zijn vanuit de kade gemeten. Behalve de OTT C31. Die is gebruikt voor het meten van free flow vanuit verschillende locaties, dus zonder de invloed van de kademuur. Daarnaast is de verplaatsing van het breuksteen gemeten met behulp van een meetvaartuig, uitgerust met een geavanceerd multibeam surveysysteem. Deze is na elke test direct inzichtelijk gemaakt door Paans van Oord. Daarmee werden de beslissingen in de volgende testen zo goed mogelijk gemaakt en kon de bodembescherming indien nodig tussentijds worden hersteld.

Advies vanuit de test

De testen laten zien dat de invloed van de boegschroefbelasting zich voornamelijk langs de kade manifesteert. Komende maanden zal dit worden uitgewerkt in een advies voor de ontwerprichtlijnen.

Wil je weten wat CROW nog meer doet op het gebied van kademuren?
Ga dan naar: Platform BIKA.

Scroll naar boven