Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Bevlogen docenten vertellen over hun passie binnen de verkeerstechniek

16-05-2024

Aan de CROW-opleiding Verkeerstechniek is een bevlogen team van acht docenten verbonden, dat alle aspecten van verkeerstechniek aan bod laat komen. We vroegen docenten Jantine de Wijs, Joost Verhoeven, Nicole Korsten en Richard ter Avest waar hun passie binnen de verkeerstechniek ligt.

Jantine de Wijs

Jantine de Wijs werkt bij Goudappel Coffeng als projectleider Parkeren en Locatieontwikkeling met als specialisme ontwerp. Parkeren is een belangrijk onderwerp binnen de projectontwikkeling maar ook binnen de verkeerstechniek: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er nodig? Hoe groot moet een parkeervak zijn? Waar moet je nog meer rekening mee houden bij het ontwerp van een parkeervoorziening? En hoe ga je het parkeren reguleren en waar maak je laadpunten voor elektrische voertuigen? Je denkt al snel alleen aan het parkeren van auto’s maar bijvoorbeeld ook fietsen, motoren en vrachtwagens moeten ergens parkeren. Allemaal onderwerpen waar Jantine in haar werkcollege bij stil staat.

Als specialist op het gebied van NEN 2443 ‘parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages’ ligt de passie van Jantine bij het ontwerpen van goed bruikbare, efficiënte parkeervoorzieningen. ‘Ik vind het leuk om deze kennis met anderen te delen en een inzicht te geven in de wereld van het ontwerp van parkeervoorzieningen,’ aldus Jantine.

Joost Verhoeven

Verkeerskundige Joost Verhoeven heeft ruim 35 jaar ervaring waarvan 20 jaar als projectleider verkeerstechnisch en ruimtelijk ontwerp bij Goudappel. In die rol werkt Joost aan een prettige en veilige verblijfs- en verkeersomgeving. Lopen wordt steeds belangrijker als vervoerswijze in het mobiliteitsbeleid. Dat betekent dat er goede en uitnodigende voorzieningen moeten zijn zonder belemmeringen voor mensen die minder goed ter been zijn, minder goed zien of die hulpmiddelen gebruiken. Overheden willen daarin een kwaliteitsslag maken en tegelijkertijd de buitenruimte klimaatbestendig maken. In het werkcollege van Joost leer je beleidsvoornemens vertalen naar de praktische uitwerking op straat.

‘Ik hou zelf erg van ontwerpopgaven waarbij de vooraf gestelde eisen en richtlijnen niet samen lijken te gaan’, aldus Joost. ‘Een ontwerp dat op alle aspecten op of onder het minimumniveau zit, is voor niemand een goede oplossing. Als ontwerper moet je dan keuzes maken om te komen tot een oplossing die ook echt werkt. Die keuzes moet je kunnen uitleggen. De voldoening van een geslaagd ontwerp wil ik graag overbrengen.’

Nicole Korsten

In haar werk als adviseur Mobiliteit en Ruimte bij Goudappel houdt Nicole Korsten zich bezig met integrale gebieds- en locatieontwikkeling. Denk aan strategische opgaven in gebiedsvisies of masterplannen of aan inrichting en ontwerp.

Volgens Nicole is in het ruimtelijk domein behoefte aan mensen die in staat zijn vanuit beleid verkeersontwerpen te maken die veilig en robuust zijn. De opleiding Verkeerstechniek geeft cursisten de handvaten die nodig zijn om aan de slag te gaan. Vaak zijn de cursisten al in hun dagelijkse praktijk werkzaam op het gebied van infrastructuur en openbare ruimte, maar is dat vanuit een civiele/ beleidsmatige benadering. De opleiding Verkeerstechniek geeft cursisten van beide invalshoeken de verbinding met het verkeerstechnisch ontwerp. Nicole zegt hierover: ‘Het gaat vooral om het leren van vaardigheden. ‘Kijken, kijken, kijken, luisteren, luisteren, luisteren en zelf nadenken’, is wat ik altijd probeer mee te geven. De discussies die zo’n boodschap oplevert in de colleges houden mij zelf weer bij de les.’

Richard ter Avest

Als adviseur Mobiliteit en Ruimte bij Goudappel is Richard ter Avest betrokken bij visies en projecten op het raakvlak van enerzijds stedelijke en dorpse structuren en anderzijds de concrete inrichting van wegen, paden en pleinen. Richard is van origine verkeersplanoloog. ‘Ik zoek altijd naar hoe iets maakbaar is. Ook voor nieuwe fenomenen zoals fietssnelwegen, waarvan ik aan de wieg heb gestaan,’ aldus Richard.
Tegenwoordig houdt hij zich vooral bezig met integrale planvorming: de relatie met ruimtelijke ordening, andere structuren en inpassing. De link tussen abstractieniveaus geeft meerwaarde. Dat inspireert hem maar ook de cursisten bij de opleiding Verkeerstechniek. ‘Het delen van kennis en goede voorbeelden met cursisten, dus over en weer. Ik krijg er energie van wanneer andere mensen opgedane kennis toepassen in cases en zelf ook nog iets toevoegen. Mijn motto is: samenwerken (in groepsopdrachten) is een grote plus!’

Volgende keer vertellen Freek Verhoof, Wilco van Turennout, Cees Veerhoek en Sjoerd Nota over hun passie binnen de verkeerstechniek. 
 

Meer informatie

De opleiding Verkeerstechniek start op 29 augustus 2024. Bekijk het lesprogramma met data of download de gratis cursusbrochure.

Scroll naar boven