Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Parkeerkencijfers 2024

Pre-order Basis voor parkeernormering

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Eenmalige aanschaf
  • Datum uitgifte:22-07-2024
  • Aantal pagina's:178
  • Druk:0
  • ISBN:978 90 6628 714 3
  • Artikelnummer:744
  • Thema: Parkeerkencijfers en verkeersgeneratie, Wegontwerp

Goed parkeerbeleid wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Veel gemeenten staan voor een enorme bouwopgave. En worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In een gemeentelijke parkeernota staan de parkeernormen vermeld, niet de parkeerkencijfers. In deze publicatie nemen we je mee in hoe de kencijfers vertaald kunnen worden naar gemeentelijke parkeernormen en hoe in voorkomende gevallen afgeweken kan worden van die parkeernormen. Daarnaast bevat de publicatie allerhande informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken.

Dit is een pre-order. Dit betekent dat je de publicatie nu kunt bestellen en de levering op een later moment plaatsvindt. 

* We verwachten de publicatie eind augustus te kunnen leveren.

 

 
€ 98,00
excl. 9% btw
  • Deze CROW-publicatie 744 'Parkeerkencijfers - basis voor parkeernormering' vervangt de CROW-publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren'.


    De verschillen op een rij

    De belangrijkste verschillen zetten we hieronder op een rij.

    • De inhoud is niet meer gesplitst in een deel A en een deel B;
    • Het bezoekersaandeel is voor woningen opnieuw vastgesteld en in een aparte tabel opgenomen. De hieruit voortvloeiende parkeervraag moet worden opgeteld bij die van de woningen;
    • Daarnaast is op veler verzoek bij appartementen de indeling naar prijsklasse vervangen door een indeling naar vloeroppervlak;
    • Het percentage oplaadpunten is aangepast op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen;
    • Ten behoeve van een betrouwbare parkeerbalans zijn de aanwezigheidpercentages geactualiseerd;
    • De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt (voorheen deel B) zijn uitgebreid en geactualiseerd.


    Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt dankzij financiering van het Fonds Fysieke Leefomgeving.

  • Inhoud

    Woord vooraf
    Samenvatting
    Inleiding
    1 De parkeerkencijfers en kencijfers verkeersgeneratie
    1.1 De kencijfers
    1.2 Bereikbaarheidskenmerken van de locatie
    1.3 Specifieke eigenschappen van de functie(s)
    1.4 Mobiliteitskenmerken van gebruikers/bezoekers
    1.5 Gemeentelijk parkeerbeleid
    1.6 De parkeerkencijfers en parkeernormen
    1.7 Mobiliteitsmanagement
    1.8 Nauwkeurigheid en statistische betrouwbaarheid
    2 Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden
    2.1 Woongebieden
    2.2 Werkgebieden
    3 Oplaadpunten
    3.1 Categorieën
    3.2 Toepassing
    3.3 Kencijfers voor laadpunten
    4 Kencijfers wonen, werken en voorzieningen
    4.1 Kencijfers hoofdgroep wonen
    4.2 Kencijfers hoofdgroep werken
    4.3 Kencijfers hoofdgroep winkelen en boodschappen
    4.4 Kencijfers hoofdgroep sport, cultuur en ontspanning
    4.5 Kencijfers hoofdgroep horeca en (verblijfs)recreatie
    4.6 Kencijfers hoofdgroep gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen
    4.7 Kencijfers hoofdgroep onderwijs
    5 Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen
    5.1 Gebruiksmogelijkheden
    5.2 Aantal en plaats
    6 Locatie parkeervoorzieningen
    6.1 Acceptabele loopafstanden
    6.2 Parkeren op afstand
    7 Parkeerbalans
    8 Van parkeerkencijfer naar parkeernorm - de toelichting
    8.1 Doelen en randvoorwaarden voor de gemeentelijke parkeernorm
    8.1.1 Juridische context
    8.1.2 Doel gemeentelijke parkeernorm
    8.2 Detailniveau en sturingsfilosofie
    8.3 De reikwijdte van de parkeernorm
    8.3.1 Gebiedsafbakening
    9 Afwijken parkeernormen
    9.1 Borgen van parkeernormering en reductiefactoren
    9.2 Deelmobiliteit
    9.3 Openbaar vervoer
    9.4 Fietsvoorzieningen
    9.5 Mobiliteits Programma van Eisen
    9.6 Nabijheid
    9.7 Combinatie van invloeden
    Literatuur
    Bijlage I. Begrippen en definities
    Bijlage II. Werkwijze bepaling kencijfers
     
     
[Error loading the control 'rptPersoon', check event log for more details]
Scroll naar boven