Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Richtlijn inpassing tram in stedelijke omgeving

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Eenmalige aanschaf
  • Datum uitgifte:01-12-2022
  • Aantal pagina's:266
  • Druk:0
  • ISBN:978 90 6628 702 0
  • Artikelnummer:425

Een publicatie met drie doelen: inspireren, motiveren en detailleren. Het doel van deze publicatie is informatie geven over de tram in brede zin, en over de inpassing ervan in de stedelijke omgeving in het bijzonder. Deze publicatie biedt inspiratie om te kiezen uit goed ingepaste tramsystemen, motiveert de keuze voor specifieke ontwerpkeuzes en helpt bij het detailleren van het gekozen tramsysteem.

Liever de kennismodule? Bestel dan de kennismodule Openbaar Vervoer en heb online alle informatie ter beschikking.

 
€ 175,00
excl. 9% btw
  • De laatste publicatie van CROW op dit terrein, 'Leidraad inpassing tram in stedelijk gebied', dateert van 2007. In de tussentijd is er veel veranderd, van nieuwe verkeers- en stedenbouwkundige inzichten en veranderende technieken tot gewijzigde wet- en regelgeving. De actualisatie van de leidraad zorgt ervoor dat tram dezelfde duidelijke kaders krijgt als andere modaliteiten.

    Tramsystemen zijn flexibel inpasbaar in bijna iedere stedelijke omgeving, maar een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke inpassing van een tramsysteem is behoorlijk complex. Met 272 pagina's rijkelijk geïllustreerde pagina's ondersteunt de richtlijn professionals om tot goede oplossingen te komen. De publicatie bestaat uit drie onderdelen:
  • Inleiding

    DEEL A Inspiratie

    1 Waarom een tram?
    1.1 Geschiedenis van anderhalve eeuw tram in Nederland
    1.2 Definitie van tram
    1.3 Keuze voor tram of bus

    2 Beleidsdoelen
    2.1 De vijf E’s
    2.2 Effective mobility (effectieve mobiliteit)
    2.3 Efficient city (efficiënte stad)
    2.4 Economy (economie)
    2.5 Environment (milieu)
    2.6 Equity (gelijkwaardigheid)
    2.7 Andere beleidsdoelen
    2.8 Synthese van beleidsdoelen

    3 Tramnetwerken en stedelijke inpassing
    3.1 Morfologie
    3.2 Invloed van tram op de openbare ruimte
    3.3 Uitgangspunten voor openbaarvervoernetwerken
    3.4 Opbouw van openbaarvervoernetwerken
    3.5 Bouwstenen voor ruimtelijke inpassing
    3.6 Transit Oriented Development
    3.7 Realisatie: plannen voor korte of langere termijn

    4 Trammaterieel en stedelijke inpassing
    4.1 Rijsnelheden en -eigenschappen
    4.2 Hoogte van rijtuigvloeren en halteperrons
    4.3 Reizigerscapaciteit en -comfort
    4.4 Techniek
    4.5 Nederlandse trams

    5 Opstelterreinen en onderhoudswerkplaatsen
    5.1 Opstelterreinen
    5.2 Onderhoud aan trams
    5.3 Combinatie met andere functies
    5.4 Strategische keuzes voor opstellen en onderhoud

    6 Organisatie van tramsystemen
    6.1 Wet- en regelgeving
    6.2 Wet lokaal spoor
    6.3 Wet Personenvervoer 2000
    6.4 Wegenverkeerswet
    6.5 Omgevingsrecht
    6.6 Lokaal en regionaal maatwerk
    6.7 Drie Nederlandse tramregio’s

    7 Veiligheid en duurzaamheid
    7.1 Veiligheid
    7.2 Duurzaamheid

    DEEL B Motiveren van keuzes

    8 Baankarakteristieken
    8.1 Afwegingen voor een baanconcept
    8.2 Baankarakteristieken in algemene zin
    8.3 Baanelement: rechtstanden
    8.4 Baanelement: bogen en hellingen
    8.5 Baanelement: spoorkruisingen
    8.6 Baanelement: wissels
    8.7 Energievoorziening
    8.8 Aanvullende veiligheidsmaatregelen

    9 Solitaire oversteekplaatsen en kruispunten
    9.1 Trams en Duurzaam Veilig
    9.2 Veiligheid in het ontwerp van trambanen
    9.3 Conflictpunten
    9.4 Baanconcepten: wanneer welke oplossing?
    9.5 Aandachtspunten bij (bijzondere) conflictpunten

    10 Haltelocatie en -voorzieningen
    10.1 De rol en vorm van de halte
    10.2 Haltelocatie
    10.3 Haltevoorzieningen in relatie tot exploitatie
    10.4 Haltevoorzieningen voor de reiziger
    11 Keer- en eindpuntvoorzieningen
    11.1 Drie soorten keervoorzieningen
    11.2 Keerspoor
    11.3 Keerdriehoek
    11.4 Keerlus
    11.5 Eindpuntvoorzieningen

    DEEL C Detailleren tramsysteem

    12 Baankarakteristieken
    12.1 Baanelementen
    12.2 Bogen en wissels
    12.3 Bovenleiding

    13 Solitaire oversteekplaatsen en kruispunten
    13.1 Basisontwerpuitgangspunten
    13.2 Basisontwerpen voor oversteek- en kruispuntvormen

    14 Haltelocatie en -voorzieningen
    14.1 Haltetype
    14.2 Voorzieningen
    14.3 Infrastructurele elementen haltelocatie

    15 Keer- en eindpuntvoorzieningen
    15.1 Keervoorzieningen
    15.2 Eindpuntvoorzieningen

    16 Beheer en onderhoud
    16.1 Beheer
    16.2 Onderhoud aan de traminfrastructuur
    Literatuurlijst en fotoverantwoording

    Bijlagen
    I Kenmerken van openbaarvervoernetwerken en materieel
    II Indicatoren effect openbaar vervoer op ruimtelijke kwaliteit 267
[Error loading the control 'rptPersoon', check event log for more details]
Scroll naar boven