Myrte Neele werkt als verkeersmanager bij de Provincie Noord-Holland. Zij volgde de
1-daagse CROW-cursus Werken met Multimodale netwerkkaders en ging aan de slag met vragen als: Hoe houd je als wegbeheerder een gebied bereikbaar? Welke keuzes maak je voor openbaar vervoer, auto, fiets en voetganger? Waar liggen kansen, wat zijn de knelpunten?
"Door de cursus ga je belangrijke lijntjes trekken tussen kennis die je al hebt", vertelt Myrte. "Ik voelde mij na afloop echt geïnspireerd. Zo van: Hoe gaan wíj hier eigenlijk mee om?"
Varianten multimodaal netwerkkader
Bij het verkeersmanagement werkt Noord-Holland al langer met een multimodaal netwerkkader, vertelt Myrte. ‘Een iets andere variant dan die tijdens de CROW-cursus aan bod komt. Ik wilde de cursus volgen om te begrijpen wat ik ermee kan in mijn dagelijkse werk.’ De auto kreeg in het verleden vaak de prioriteit, zegt Myrte ‘Die moest blijven rijden en zo min mogelijk in een file terecht komen. Daar was alles op gericht. Nu zie je een kanteling naar meer openbaar vervoer en fietsverkeer, ook binnen de politiek. Dat vraagt om nieuwe afwegingen.’
Interview
Ben je benieuwd hoe provincie Noord-Holland aan de slag gaat en de belangrijkste learnings van Myrte?
Lees het interview.
Werken met multimodale netwerkkaders
Met een multimodale visie op het verkeersnetwerk is er grip te krijgen op de stedelijke en regionale bereikbaarheid. CROW en de Thematafel Stedelijk Verkeersmanagement van het LVMB (Landelijk Verkeersmanagement Beraad) hebben een leidraad voor wegbeheerders gemaakt voor het opstellen en toepassen van multimodale netwerkkaders (MNK). Ook heeft CROW een 1-daagse cursus ontwikkeld.
Leidraad Multimodale Netwerkkaders
Cursus Werken met multimodale netwerkkaders (start op 9 mei 2023 in Veenendaal).
Weten wat de voordelen van een multimodale visie op het verkeersnetwerk zijn?
Bekijk dan deze video: