Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Bevlogen docenten vertellen over hun passie binnen de verkeerstechniek (deel 2)

12-06-2024

Aan de CROW-opleiding Verkeerstechniek is een bevlogen team van acht docenten verbonden, dat alle aspecten van verkeerstechniek aan bod laat komen. In navolging van hun vier collega-docenten vroegen we deze keer aan Sjoerd Nota, Cees Veerhoek, Wilco van Turennout en Freek Verhoof waar hun passie ligt binnen de verkeerstechniek.

Wilco van Turennout

Als verkeerstechnisch ontwerper houdt Wilco van Turennout zich dagelijks in de verschillende ontwerpfases bezig met ‘wegontwerp’. Verkeersveiligheid is daarbij één van de kernbegrippen. Wilco weet dat het kiezen van de juiste weginrichting veel oefening vraagt. En een goede uitwerking vraagt om kennis van mogelijke gevolgen. Oog hebben voor alle gewenste functies en een veilige oplossing bedenken is een zoektocht. Dat leer je niet in één dag. Basiskennis, zoals je die leert in de opleiding Verkeerstechniek, is daarvoor essentieel. Ook de benodigde vaardigheden van een goede adviseur wordt geoefend tijdens het werkcollege dat Wilco geeft. Hoe geef je als ontwerper advies aan de projectleider?

Wilco: "Ik word er blij van samen met geïnteresseerde vakgenoten inhoudelijke expertise over en weer te delen. Het werkcollege ‘Kruispunten’ is extra interessant, omdat kruispunten plekken zijn waar mensen/verkeer in een beperkte beschikbare ruimte samenkomen. Letterlijk en figuurlijk is het op kruispunten vaak druk. Hoe kies je de juiste inrichting? Hoe snel moet verkeer kunnen doorrijden? Hoe kan dit veilig? Maar ook: hoe wordt een kruispunt midden in het dorp en de stad weer een fijne plek voor iedereen? Samen werken aan deze vraagstukken is altijd samen leren: mijn ervaring is dat bij het nadenken over juiste oplossingen, iedereen van elkaar leert."

Sjoerd Nota

Met onderzoek, kennisoverdracht, advies en ontwerp draagt Sjoerd Nota graag bij aan veilige, functionele en aantrekkelijke straten, dorpskernen, pleinen, plattelandswegen en stedelijke centra. Sjoerd is verkeerskundig adviseur voor gemeenten, als onderzoeker verbonden aan het Kenniscentrum Shared Space. Ook is hij docent verkeer en openbare ruimte bij diverse onderwijsinstituten.

Volgens Sjoerd vormt de opleiding Verkeerstechniek een goede basis of aanvulling voor mensen die in hun dagelijkse praktijk werkzaam zijn op het gebied van verkeer, infrastructuur en openbare ruimte. Tijdens de opleiding komen alle facetten aan bod die van belang zijn voor de inrichting van veilige en goed functionerende verkeersinfrastructuur. Hiermee is de opleiding voor ontwerpers en beleidsmakers erg waardevol.

"Omdat de cursisten veelal in de praktijk werkzaam zijn, is tijdens de opleiding veel ruimte voor uitwisseling van kennis en ervaringen. Dit maakt de colleges vaak erg leuk en leerzaam. Het overdragen en uitwisselen van deze kennis en ervaringen ervaar ik dan ook als grote meerwaarde van de opleiding", aldus Sjoerd.

Freek Verhoof

Freek Verhoof is bij NS adviseur voor toekomstige dienstregelingen. Tot 2023 werkte hij bij Goudappel, als adviseur in het ov-team. In die rol was hij verantwoordelijk voor uiteenlopende kleine en grote projecten in dit werkveld. Deze variëren van het ontwerpen en simuleren van nieuwe busstations tot het doen van data-analyses om de uitvoering van ov-concessies te monitoren.

De wereld van het openbaar vervoer is in beweging. Nieuwe voertuigen, technieken en systemen zorgen dat de exploitatie maar ook de impact op de infrastructuur verandert. Is er bijvoorbeeld wel ruimte voor die beoogde laadpalen voor elektrische bussen op een nieuw station? Wat is de impact daarvan op de exploitatie? Op het aantal haltes dat beschikbaar moet zijn? Kan een halte opnieuw toegankelijk worden ingericht? Wat kan een wegbeheerder allemaal doen om het ov te prioriteren? In de opleiding Verkeerstechniek geeft Freek toelichting op ontwikkelingen in het ov en schetst hij de praktische uitwerking daarvan.

"Daarnaast leggen cursisten mij en ik hen concrete casussen voor. Zo probeer ik steeds de verbinding te maken met de dagelijkse praktijk in het werkveld", aldus Freek. ‘Het ov heeft een belangrijke rol in onze samenleving. Het is essentieel om steden en dorpen duurzaam bereikbaar te houden. Ik wil cursisten overtuigen van dit belang en hen onder meer laten zien hoe kleine infrastructurele wijzigingen al een grote positieve of negatieve impact op de exploitatie kunnen hebben. Daar wordt het in de praktijk uiteindelijk allemaal beter van."

Cees Veerhoek

Na een jarenlange ervaring als ontwerper van wegen, hoofd ontwerpbureau Wegen en afdelingshoofd Wegen en Spoorwegen bij onder meer Grontmij en Sweco is Cees Veerhoek tegenwoordig werkzaam als zelfstandig adviseur. In het verleden is Cees actief geweest als auteur, docent en examinator in verkeerskundige en wegbouwkundige vakken. 

Hij heeft onder meer meegewerkt aan het opstellen van de Richtlijnen voor Niet-Autosnelwegen (RONA), cursussen wegontwerp aan RWS-medewerkers gegeven en publicaties in vakbladen geschreven op het gebied van de ruimtelijke vormgeving van wegen.

Cees vindt het belangrijk om tijdens zijn werkcolleges bij de opleiding Verkeerstechniek de aangeboden lesstof in de actualiteit en in de praktijk van alledag te plaatsen. "Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden leer je waar je op moet letten bij het ontwerp van verschillende wegtypen", aldus Cees. Door zijn jarenlange ervaring kan Cees zijn verworven (praktische) kennis op ontspannen en enthousiaste wijze overbrengen.

Benieuwd wat de andere vier docenten bij de CROW opleiding Verkeerstechniek over hun passie binnen de verkeerstechniek vertellen? Lees het nieuwsbericht met Jantine de Wijs, Joost Verhoeven, Nicole Korsten en Richard ter Avest.

Meer informatie

De opleiding Verkeerstechniek start op 29 augustus 2024. Bekijk het lesprogramma met data of download de gratis cursusbrochure.

Scroll naar boven