Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Human Factors

Hoe omarmt en gebruikt de eindgebruiker smart-mobility-toepassingen?

Human factors en smart mobility

Smart mobility bevat kort gezegd technische toepassingen die een bepaald beleid ondersteunen. Wat vaak erg weinig aandacht krijgt maar wel succesbepalend is, is hoe de eindgebruiker de toepassing uiteindelijk omarmt en gebruikt. De focus ligt vooral op techniek en pilots, maar voor opschaling is draagvlak en een toegevoegde waarde nodig bij de reiziger zelf. En deze kan de toepassing ook anders gebruiken dan je had voorzien, waarbij het nog maar de vraag is of het beleid nog wel behaald wordt met de toepassing.

Het is dus belangrijk vooraf goed na te denken over welke doelen je wilt behalen en hoe het feitelijke gebruik van de toepassing daarbij aansluit of niet. Sla je die stap over, dan komt het vaak niet tot opschaling en brede toepassing of volgen er extra kosten om alsnog aan te sluiten bij de behoeften van de reiziger zelf.
 
Om die vooraf te nemen stappen helder in beeld te brengen ontwikkelde het LVMB in samenwerking met CROW het afweegkader smart-mobilityservices voor wegbeheerders. Hierbij is gebruik gemaakt van de expertise van een panel van gedragswetenschappers. Het afweegkader is een hulpmiddel. Bij grotere investeringen kan specialistische expertise soms nodig zijn.

Uitgelicht

Nieuws


Toon alles
Scroll naar boven