In het
Strategisch Programma Verkeersveiligheid wordt onder andere gewerkt aan het bevorderen van het veilig gebruik van ADAS-systemen. Veel mensen weten niet dat hun auto over deze technologie beschikt. Maar dit vraagt ook iets van de wegbeheerder. Slimmere auto’s gebruiken verschillende sensoren en systemen om veilig te kunnen rijden, en een goed uitgevoerde weginrichting helpt bij het veilig kunnen gebruiken van deze systemen.
Naarmate auto’s meer mogelijkheden krijgen om autonoom te rijden, wordt deze interactie met de weginrichting steeds belangrijker. Het helpt daarbij als er goede digitale informatie over de weg en de omgeving beschikbaar is.
Stand van zaken techniek
Om ADAS-systemen, zoals ‘lane keeping’, veilig te kunnen gebruiken, hebben CROW, LVMB, het ministerie en Rijkswaterstaat een aantal publicaties gemaakt over de weginrichting op
provinciale wegen. Met name de belijning is hiervoor relevant. Voor de digitale ondersteuning, bijvoorbeeld een goede kaart met maximumsnelheden, is het belangrijk dat de wegbeheerder zijn data goed op orde heeft. Dit is beschreven in de
publicatie over ISA.
De publicatie
Zelfrijdende voertuigen en wegkantsystemen schetst hoe met intelligente verkeerssystemen, zoals iVRI’s, kan worden gecommuniceerd met zelfrijdende shuttles. Deze publicatie beschrijft vooral ervaringen met praktijkproeven.
Deze laatste publicatie helpt wegbeheerders en verleners van ontheffingen en vergunningen om snel en efficiënt te bepalen of en hoe een project met een zelfrijdend voertuig ondersteund kan worden.