Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Zelfrijdend en ADAS

Autofabrikanten maken voertuigen steeds slimmer en kunnen de bestuurder steeds verder ondersteunen. Dit noemen wij Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS moet de bestuurder helpen zich veilig te verplaatsen. Om dit te laten werken ontstaan nieuwe opgaven met betrekking tot wegontwerp en wegbeheer. Het toekomstbeeld is dat door het verder ontwikkelen, auto’s volledig autonoom gaan rijden.

Beleidsontwikkelingen geautomatiseerd wegvervoer

Krachtenbundeling Smart Mobility

Vanuit de Krachtenbundeling Smart Mobility, cluster Verantwoorde Introductie van Automatische voertuigen (VIAV), zijn drie werkgroepen actief:

  • Werkgroep Connected automated vehicles (CAV)
  • Werkgroep Automatisch openbaar vervoer
  • Werkgroep infra van de toekomst (inmiddels onder LVMB vlag)

CROW is actief in alle drie werkgroepen.

ADAS-systemen

In het Strategisch Programma Verkeersveiligheid wordt onder andere gewerkt aan het bevorderen van het veilig gebruik van ADAS-systemen. Veel mensen weten niet dat hun auto over deze technologie beschikt. Maar dit vraagt ook iets van de wegbeheerder. Slimmere auto’s gebruiken verschillende sensoren en systemen om veilig te kunnen rijden, en een goed uitgevoerde weginrichting helpt bij het veilig kunnen gebruiken van deze systemen.

Naarmate auto’s meer mogelijkheden krijgen om autonoom te rijden, wordt deze interactie met de weginrichting steeds belangrijker. Het helpt daarbij als er goede digitale informatie over de weg en de omgeving beschikbaar is.

Stand van zaken techniek
Om ADAS-systemen, zoals ‘lane keeping’, veilig te kunnen gebruiken, hebben CROW, LVMB, het ministerie en Rijkswaterstaat een aantal publicaties gemaakt over de weginrichting op provinciale wegen. Met name de belijning is hiervoor relevant. Voor de digitale ondersteuning, bijvoorbeeld een goede kaart met maximumsnelheden, is het belangrijk dat de wegbeheerder zijn data goed op orde heeft. Dit is beschreven in de publicatie over ISA.

De publicatie Zelfrijdende voertuigen en wegkantsystemen schetst hoe met intelligente verkeerssystemen, zoals iVRI’s, kan worden gecommuniceerd met zelfrijdende shuttles. Deze publicatie beschrijft vooral ervaringen met praktijkproeven.

Deze laatste publicatie helpt wegbeheerders en verleners van ontheffingen en vergunningen om snel en efficiënt te bepalen of en hoe een project met een zelfrijdend voertuig ondersteund kan worden.
 
Vanuit Europese regelgeving worden nieuwe voertuigen binnenkort uitgerust met een adviserende variant van de Intelligente Snelheid Assistent (ISA). Dit systeem draagt bij aan de verkeersveiligheid, mits er voldoende acceptatie van het systeem ontstaat bij de eindgebruiker. De Werkgroep ISA is het centrale punt ter ondersteuning bij de implementatie van ISA in Nederland.
Binnen de Krachtenbundeling Smart Mobility hebben CROW-KpVV en Royal HaskoningDHV een whitepaper uitgebracht over de toekomstige inrichting van wegen, rekening houdend met de komst van zelfrijdend vervoer. Een panel van deskundigen uit binnen- en buitenland heeft bijgedragen aan deze vooruitblik op de toekomst.
TU Delft en CROW hebben in het SAMEN project de interacties tussen menselijke bestuurders en automatische voertuigen in gemengd verkeer onderzocht, essentieel voor de overgang naar volledig automatisch rijden.

Nieuws


Toon alles
Scroll naar boven