Hiertoe is in samenwerking met RWS aan Royal HaskoningDHV en TNO opdracht verleend om een tweetal verkenningen uit te voeren. De kennis daarover krijgt een doorwerking in het handboek Wegontwerp met een nadruk op kennis die direct kan worden toegepast. Hierbij is het goed ook al wat verder vooruit te kijken om toekomstvast te kunnen investeren in de infra.
Voor de korte en middellange termijn ligt de focus daarom meer op de situatie van gemengd verkeer, waarin voertuigen wel steeds meer met elkaar en de omgeving gaan communiceren (connected & coöperatieve systemen). Ook is een eerste aanzet voor no-regret maatregelen gegeven, met daarbij de nadruk op het Rijkswegennet.
Als vervolg op deze verkenningen is eind 2018 de rapportage ‘
Infrastructuur klaar maken voor automatisch rijden’ opgeleverd in opdracht van het Ministerie van I&W. Deze beleidsrapportage roept op tot eenduidigheid in wegontwerp, borgen van minimum kwaliteit van weginrichting en verdere standaardisatie van voorzieningen om verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te kunnen borgen.
Het project
Slimme auto’s op toekomstbestendige provinciale wegen voor het Vakberaad Beheer en Bouw werkt deze beleidsaanbevelingen verder uit naar de praktijk, met specifieke aandacht voor het onderliggend wegennet (OWN). Waarbij we vaststellen welke maatregelen nodig zijn om risico’s door (deels) zelfrijdende voertuigen in gemengd verkeer te voorkomen (garantie basiskwaliteit), en tegelijkertijd vaststellen hoe vergroten van het ODD van deze voertuigen kan bijdragen aan de versnelling van de transitie van conventionele naar slimme voertuigen. En wat dit betekent voor de werkprocessen van provinciale wegbeheerders met betrekking tot wegontwerp en – inrichting, beheer en onderhoud.